'Onrust over vervuiling zandafgraving IJzeren Man'

7 maart 2011

'Onrust over vervuiling zandafgraving IJzeren Man'

"Er moet onmiddellijk gestopt worden met het storten van verontreinig baggerslib in en rondom het schone water van de zandafgraving aan de Lozerweg in het IJzeren Mangebied." De Stichting Groen Weert slaat alarm en krijgt bijval vanuit de lokale politiek. Zelfs de gemeente Weert twijfelt eraan of de Provincie en de Centrale Zandwinning Weert bv. (CZW) wel correct bezig zijn.

Een artikel in Typisch Weert van zondag 6 maart 2011 door Peter Clement

De verontreinigde bagger blijkt niet alleen afkomstig te zijn uit de Tungelroyse Beek maar ook uit de Zuid Willemsvaart. Het slib bevat ondermeer cadmium en zink. Volgens een woordvoerder van de Stichting Groen Weert was de gemeente van deze stortingen niet op de hoogte. "De wethouders van Natuur en Milieu hebben ons te kennen gegeven geen vervuilde grond in de plas te willen hebben", aldus voorzitter Gerard Hendriks.

De Weerter SP wil de garantie dat er geen verontreinigde bagger wordt gestort in de waterplas. "Wij vinden dat voorkomen nog altijd beter is dan genezen. We praten hier over een enorme zandafgraving die bestemd is als toekomstig vis- en zwemwater, een recreatiegebied. Dan moet je een mogelijke grootschalige vervuiling in de kiem smoren", stelt SP-er Herman Beuvens.

Het totale ontgrondinggebied beslaat een oppervlakte van 66 hectare. De Centrale Zandwinning Weert heeft van de gemeente en de Provincie toestemming om 4,5 miljoen kubieke meter ophoog- en metselzand te winnen. Voor het overgrote deel wordt de ontboste bodem afgegraven tot een diepte van 17 meter onder de waterspiegel en voor een kleiner deel tot zeven meter onder het huidige maaiveld. Uiteindelijk zal een waterplas ontstaan ter grootte van 34 hectare. De ontgronding is in 1997 gestart en moet in 2018 zijn voltooid, inclusief de herinrichting van het gebied.

Die herinrichting houdt ook in dat er voor de 43,5 hectare gekapte bos compensatie moet komen in de vorm van herplant. Daar is tot nu toe niets van terecht gekomen volgens de groene verenigingen. Zij vragen het provinciebestuur met klem "op korte termijn over te gaan tot maatregelen die leiden tot een correcte compensatie van het oorspronkelijke gekapte bos."

Dat dit nog niet is gebeurd, verbaast "de groenen" temeer omdat in 2009 in ijltempo door de provincie aan de zandwinner een vergunning werd verstrekt om nog datzelfde jaar op dezelfde locatie 50.000 kubieke meter baggerslib van elders te mogen storten. "Slib van klasse A en B" melden de stukken

SP: geen verontreinigde bagger in Blauwe Meertje