Parkeerplaatje Wilhelminastraat blijft (voorlopig) voor eigen gebruik omwonenden

23 februari 2011

Bewoners van de Wilhelminastraat in Fatima werden eind vorig jaar onaangenaam verrast toen de gemeente aankondigde hun privé parkeerplaatsje achter hun woningen open te gaan stellen. De reden hiervoor was dat de parkeerplaats van de gemeente is en onterecht als privé gebruikt zou worden. Samen met de SP kwamen de bewoners in actie.

Sinds vele jaren (niemand schijnt te weten hoe lang en door wie geplaatst) staat er een bord waarop staat 'Privé parkeren. Alleen voor bewoners Wilhelminastraat nr. 20 t/m 46.' De plaats is afgesloten met een ketting met hangslot. De bewoners hebben van dit hangslot een sleutel ontvangen van Wonen Weert. Het seniorencomplex wordt verhuurd door Wonen Weert.

Op advies van de SP namen de bewoners contact op met Wonen Weert. Deze gaf aan geen partij te zijn omdat de grond van de gemeente is. Ook bij de gemeente kregen de bewoners nul op het rekest. Om deze typische 'van het kasje naar de muur'-situatie te doorbreken nam men opnieuw contact op met de SP waarna één van de bewoners in januari gebruik maakte van het spreekrecht tijdens de commissievergadering Ruimtelijke Zaken van de gemeenteraad.

Hierna bleef het enige tijd stil, maar onlangs werd de bewoner en inspreker door de gemeente gebeld met de mededeling dat men in gesprek was met Wonen Weert om het parkeerplaatsje in eigendom en onderhoud over te doen naar de woningcorporatie. Daardoor zouden de bewoners ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van het parkeerplaatsje. Tot er een overeenkomst is zal de parkeerplaats in ieder geval niet opengesteld worden.

Een mooie overwinning voor de bewoners!