h

Eerste onderzoek verbeteren N280: weinig nieuws onder de zon

17 december 2010

Eerste onderzoek verbeteren N280: weinig nieuws onder de zon

Eerder deze week publiceerde de provincie het 'Startdocument ontwikkelingsas Midden-Limburg, studie N280 west'. Een hele mond vol, maar het 55 pagina's tellende document is slechts een eerste aanzet, een eerste studie naar hoe de provinciale weg tussen Weert en Roermond verbeterd kan worden.

Het belangrijkste onderdeel van het document is de presentatie van zeven verschillende mogelijkheden om de weg te verbeteren:

  1. De 'nul'-variant. Er worden een paar kleine aanpassingen aan de weg gedaan waarover al besloten is.
  2. De 'nul-plus' variant. Er worden nog wat extra aanpassingen aan de huidige weg gedaan, knelpunten worden hier en daar verbeterd. In Baexem is een omleiding om het dorp en in Weert een nieuwe weg ten zuiden van het spoor een optie.
  3. De 'opwaardeer'-variant. Tussen de A2 en Roermond wordt de N280 een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen. Tussen de A2 en Weert komt langs de weg een parallelbaan, verdwijnen uitritten die uitkomen op de weg en het zuidtracé wordt aangelegd.
  4. Omleiding via Napoleonsweg. De Napoleonsweg wordt tussen de A2 en de N280 een autoweg. Het stuk N280 langs Kelpen en Baexem wordt afgesloten.
  5. Omleiding via de A73 en de A2. Verkeer tussen Weert en Roermond reist via deze bestaande snelwegen om. De hele N20 tussen Roermond en de A2 wordt afgesloten.
  6. Nieuwe weg vlak langs het spoor tussen Kelpen en Roermond.
  7. Geheel nieuwe weg vlak langs het spoor tussen Weert en Roermond.

Wat betekend dit voor de weg op Weerter grondgebied. In het geval van optie 1 vrij weinig. Volgend jaar wordt er al een rotonde aangelegd op het punt waar de Ittervoorterweg op de Roermondseweg (N280) uitkomt. Bij Intratuin komt een uitvoegstrook voor verkeer vanuit Weert. Maatregelen die de SP geheel ondersteund.

De 'nul-plus' variant, optie 2, kan wel grote gevolgen hebben omdat hierin een weg ten zuiden van het spoor als mogelijkheid genoemd wordt. Dat geldt ook voor optie 3. Een nieuwe weg langs de Moeselpeel is voor de SP onbespreekbaar. Onder druk van de SP noemt de provincie deze optie in ieder geval niet meer de voorkeursvariant.

Wat er niet gunstig uitziet is hoe het zuidtracé in het nieuwe document ingetekend is. De weg lijkt nog zuidelijker, dus nog dichter langs de Moeselpeel te komen dan voorheen. In de nieuwe tekening wordt de N280 een verlenging van de Ringbaan Zuid:


In geel bestaande wegen, in groen natuurgebied. Oranje is het 'oude' zuidtracé. Rood is het 'nieuwe' zuidtracé.

De andere varianten hebben vrij weinig invloed op de weg in Weert , behalve de laatste, variant 7. Hierin wordt uitgegaan van een geheel nieuwe weg langs het spoor vanaf de spoorwegovergang bij de Tos tot in Roermond. Zo een weg lijkt vanwege de ongetwijfeld enorm hoge kosten zeer onwaarschijnlijk.

Zoals gezegd is het document van de provincie een eerste studie. En die eerste studie is niet veel nieuws onder de zon. Het wordt vooral afwachten hoe zwaar de provincie in gaat zetten op de zuidvariant.

Het hele onderzoek is hier te vinden op de website van de provincie.

Jeroen Goubet

U bent hier