Gemeenteraad als doel of als middel?

12 december 2009

Gemeenteraad als doel of als middel?

Uiteraard staat het iedereen, iedere groepering, iedere politieke partij enzovoorts vrij om mee te doen aan gemeenteraadsverkiezingen. Ik zou zelfs willen zeggen hoe meer enthousiasme dat daarvoor is hoe beter. De raad moet een zo goed mogelijke afspiegeling van de wens van de bevolking zijn.

Ik ben dan ook blij dat er in Weert tijdens de aankomende verkiezingen twee of in ieder geval één nieuwkomer is die mee doet. Deze week werd duidelijk dat nieuwkomer Groen Links wél meedoet aan de verkiezingen, nieuwkomer Trots op Nederland, of Trots op Weert (waarschijnlijk?) niet. Om met die laatste maar eens te beginnen.

Eerder dit jaar werd met veel bombarie uit het niets door Rita Verdonk aangekondigd dat haar partij mee zou gaan doen aan de verkiezingen in Weert. Verdonk kwam ervoor naar Weert maar daarna bleef het stil.

Afgelopen week kwam en ging de uiterste datum waarop nieuwe partijen zich in moesten schrijven bij de gemeente om mee mogen te doen aan de verkiezingen. TON, of moet ik zeggen TOW schreef zich niet in. En hoewel de datum is verstreken wil TON geen duidelijkheid geven of men nu wel of niet doorgaat. Een beetje vaag allemaal. De reden werd na enig journalistiek onderzoek door de Limburger trouwens duidelijk. De voorzitter van TON gaat verhuizen of is verhuisd naar Den Haag.

Ik vind daarmee dat je zelfs nog voordat je in de raad zit kiezersbedrog pleegt. Als je vol bombarie roept dat je meedoet en een paar zetels wil gaan halen, dan vind ik dat je als partij er zeker van moet zijn dat je die goed op kunt vullen. Als na vertrek van alleen maar de voorzitter er schijnbaar te weinig achterban, of te weinig mensen overblijven om dat te doen waardoor je niet meer meedoet met de verkiezingen, dan heb je een valse suggestie gewekt.

Dat geldt trouwens ook voor de zittende partijen in de raad. Wanneer je op een gegeven moment niet meer geworteld bent in de samenleving, te weinig achterban hebt, te weinig mensen hebt, stop er dan mee. Als je toch blijft zitten, je vastklampt aan die gemeenteraad, dan houd je niet alleen jezelf maar vooral je kiezers voor de gek. Het ondermijnt ook het vertrouwen, als je voor spek en bonen in de raad zit, dan val je zo door de mand.

Groen Links doet wel mee aan de verkiezingen in Weert. Ze hebben gemeen met TON dat ze binnen een jaar voor de verkiezingen puur en alleen zijn opgericht om mee te doen aan die verkiezingen. Worden vragen die veel belangrijker zijn als zijn we geworteld, is er voldoende achterban, zijn er voldoende mensen, dan wel voldoende gesteld?

Je moet eerst wortelen in de samenleving. De straat op, langs de huizen. Waar zijn er problemen en wat kunnen we er samen met de mensen, zonder die gemeenteraad al aan doen? Op die manier voerde de SP de afgelopen twee jaar met groot succes actie tegen de wateroverlast in Boshoven. Kwam geen gemeenteraad aan te pas.

Je krijgt zo vanzelf inzicht in wat er speelt, en ook vanzelf meer mensen die actief zijn voor je club. Pas als dat je geworteld bent in de samenleving, genoeg achterban hebt, genoeg mensen hebt, dan kun je eens gaan denken aan de gemeenteraad. Niet als doel maar als middel om het actievoeren nog succesvoller te laten zijn. Via de raad de problemen van de mensen rechtstreeks bij de bestuurders aan de kaak stellen.

De SP doet dat in die juiste volgorde. De SP werd in Weert opgericht in 1988, maar pas in 2002 vond de partij dat ze geworteld was, genoeg achterban had, en genoeg mensen om aan de verkiezingen mee te doen. In 2006 en ook nu voor de verkiezingen van 2010 heeft de SP zichzelf alle kritische vragen gesteld of het mogelijk en nuttig is om door te gaan in de raad.

TON deed dat in ieder geval niet en valt nu al voor haar (eventuele) entree in de raad door de mand. Ik hoop dat Groen Links die fout niet maakt, of moet in zeggen nog een keer maakt.

Acht jaar geleden ging het de partij al mis in de raad door gebrek aan inhoud en inzicht. Het toenmalige raadslid prijkt trouwens op plek nummer twee van de kandidatenlijst. Ook presenteert Groen Links zich net als TON tot nu toe als one-issue partij. Duurzaamheid en groen. Helemaal niks mis mee, maar veel van wat Groen Links wil of voorstelt gebeurt al lang in Weert! Dan sta je wel een beetje voor paal want het verraadt dat je eigenlijk niet goed weet wat er in de gemeente speelt. Maak je de fout dan niet alweer?

Ik wens Groen Links veel succes, veel inhoud, en veel inzicht toe.

Jeroen Goubet

Update: Trots op Nederland/Trots op Weert blijkt bij nadere informatie toch nog mee te kunnen doen aan de verkiezingen in Weert. Omdat het een landelijke organisatie betreft is geen specifieke toestemming per gemeente nodig om aan de verkiezingen mee te kunnen doen.