D66 gaat kort door de bocht

8 december 2009

D66 gaat kort door de bocht

Deze week was in het Zondagsnieuws te lezen dat de SP de stekker uit de regiovisie van professor Riek Bakker wil trekken. ??Na zonde komt berouw?? want de SP stemde eerder in met het voorstel en zou daarom niet consequent zijn aldus D66??er Jeffereye Vossen op de website van D66 Weert.

Dat is wel erg kort door de bocht. De SP is altijd kritisch geweest op de gebiedsontwikkeling. Kritisch op geld uitgeven, kritisch op zeggenschap uit handen geven en kritisch op de bestuursovereenkomst, waarin afgesproken wordt hoe iedereen binnen de regiovisie met elkaar gaat samenwerken.

De SP is voor samenwerking, ook in de regio en heeft daarom haar eigen ideeën voor een sociale gebiedsontwikkeling gepresenteerd. Plannen waar de mensen écht iets aan hebben. Geen luchtkastelen, bureaucratie en uitholling van de zeggenschap van gekozen volksvertegenwoordigers.

Waar de SP begin dit jaar wél ja tegen heeft gezegd is het onderzoeken van concrete projecten waarin geld door de regiovisie gestoken gaat worden. ?én kans, het voordeel van de twijfel wat de SP betrof.

Zoals altijd, wanneer je iets het voordeel van de twijfel geeft, kan het vervolgens positief of negatief uitpakken.

Dat laatste lijkt nu het geval. De projecten waarin geld gestoken gaat worden zijn bekend. Roermond blijkt met haar Maasplassen miljoenen euro??s uit pot te krijgen, een veelvoud van de inleg. Weert krijgt een schijntje. Daarover ook het bericht in het Zondagsnieuws. Uiteraard gunt de SP Roermond haar projecten, maar het geld moet wel eerlijk verdeeld worden.

Nu pas zijn de plannen bekend, nu pas kun je op inhoud nee zeggen, en daarom zegt de SP nu pas nee. In tegenstelling tot D66 dat niet eens de plannen, en ook de mogelijke voordelen voor Weert wilde afwachten.

Jeroen Goubet