Waar gaat het heen met Weert? Eindelijk duidelijkheid!

8 augustus 2009

Waar gaat het heen met Weert? Eindelijk duidelijkheid!

Al sinds de SP voor het eerst in de gemeenteraad van Weert gekozen werd, zo??n 7½ jaar geleden, vraagt de partij om een onderzoek naar ??demografische ontwikkelingen?? in Weert. Wat zijn demografische ontwikkelingen en waarom vraagt de SP dat?

Demografie, ook wel bevolkingsleer genoemd, is de wetenschap die zich bezig houdt met onderzoek naar ontwikkelingen van en in de bevolking.
Krimpt of groeit de bevolking en hoe komt dat?
Veranderd de samenstelling van de bevolking? Denk bijvoorbeeld aan de bekende term vergrijzing, en wat voor gevolgen hebben al die ontwikkelingen?
Maatschappelijke gevolgen, financiële gevolgen. Hoe kunnen we voorzieningen betaalbaar houden ondanks een krimpende bevolking?
Gevolgen voor de inrichting van steden en het landschap. Moeten er huizen bijgebouwd worden, en wat voor huizen dan? Of moet er juist gesloopt worden?
Wat is het effect van een veranderende bevolkingssamenstelling op de economie? Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is vrij eenvoudig voor te stellen dat een goed beeld van demografische ontwikkeling erg belangrijk is voor keuzes die onder andere gemeenteraadsleden moeten maken. De SP vindt al jaren dat zo??n beeld voor Weert niet duidelijk genoeg aanwezig is. De informatie is er waarschijnlijk allemaal wel, maar verspreid en niet overzichtelijk bij elkaar.

Vorig jaar was een meerderheid in de gemeenteraad het eindelijk met de SP eens dat er zo??n overzicht moest komen. PvdA, SP, VVD, D66 en Weert Lokaal dienden hier gezamenlijk een voorstel voor in. Ook het CDA en Kernpunt, en daarmee de gehele gemeenteraad, steunden het voorstel.

Een tijdje terug zat daar dan eindelijk tussen de wekelijkse stapel papier die je als raadslid van de gemeente krijgt de ??notitie demografische ontwikkelingen??. Een prima beknopt boekwerkje over de ontwikkeling van de bevolking in Weert tot 2025 en hier en daar een beetje verder. Tot 2025, want hoe verder dat je kijkt hoe minder voorspelbaar dat het wordt.

De notitie laat aan de hand van duidelijke tabellen en grafieken op tal van punten zien wat er in de komende jaren met de Weerter bevolking gaat gebeuren. Een goede inleiding over het doel van de notitie en over wat demografie nu precies is zit er ook bij. En de rest van de tekst is niet ??politiek gekleurd?? geschreven.

Enkele opmerkelijke dingen die uit de notitie naar voren springen. Uiteraard zijn het allemaal voorspellingen:

• De bevolking van Weert zal in 2025 met 1163 personen gedaald zijn naar 47.142 inwoners ten opzichte van 48.305 nu. Het krimpen van de bevolking is in Weert dus echt begonnen en zet de komende jaren (steeds sneller) door.
  • Het aantal jonge kinderen, in de leeftijd tussen de nul en twaalf jaar neemt flink af, van 8089 nu naar 6454 in 2025. Het aantal ouderen, van 65 jaar of ouder, neemt zeer flink toe van 8230 nu naar 12.822 in 2025. Straks meer dan een kwart van de totale bevolking dus.
  • Het aantal huishoudens neemt toe, van 20.586 nu naar 22.052 in 2025. De trend dat er gemiddeld steeds minder mensen in een huis wonen zet zich nog even door. Ondanks een daling van de bevolking, moeten er dus nog steeds huizen bijgebouwd worden! Zelfs tot in 2029. De stad Weert zal dus in de komende twintig jaar nog fisiek blijven groeien.

Vervolgens wordt er op de belangrijkste onderwerpen, waar dit alles gevolgen voor heeft zoals wonen, economie, welzijn en zorg, en onderwijs verder ingegaan. Per onderwerp wordt uitgelegd wat ons te wachten staat, wat de gevolgen zijn, wat er al gedaan wordt om problemen die ontstaan tegen te gaan, en er worden een aantal mogelijkheden gegeven wat er in de toekomst verder nog aan gedaan kan worden.

Kortom eindelijk de duidelijkheid waar al lang naar gevraagd werd door de SP. Eindelijk antwoord op vragen als moeten we nog wel nieuwe wijken erbij bouwen, en ja hoeveel? Kunnen we straks nog alle voorzieningen zoals scholen, verzorgingstehuizen enzovoorts betalen? Moeten we ons zorgen maken over tekorten op de arbeidsmarkt of heeft de economie (een recessie bijvoorbeeld) daar een grotere invloed op? Enzovoorts. De notitie geeft duidelijkheid. O ja, en in de toekomst zal er regelmatig een nieuwe notitie gemaakt worden om steeds ruim in de toekomst te kunnen blijven kijken, en te controleren of de verwachtingen uit het verleden achteraf bleken te kloppen.

Eindelijk duidelijkheid, eindelijk informatie die je in het achterhoofd kunt houden als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Het boekje zal door mij nog regelmatig geraadpleegd worden.

Jeroen Goubet, raadslid SP