Populisme

15 april 2009

Populisme

'po-pu-lis-me, het o (min) neiging zich te richten naar de massa vd bevolking.' Dat is de definitie volgens de Dikke van Dale van dit woord. In de politiek is populisme het naar mensen toe praten, zeggen wat mensen graag willen horen zonder met een uitvoerbaar plan of oplossing te komen. Er zijn politieke partijen die zich daaraan schuldig maken.

Een gevolg van populisme is dat zo'n politieke partij op den duur ongeloofwaardig wordt. Veel 'Bla bla bla, maar niks daar'.

De SP doet niet aan populisme. De SP luistert wel altijd naar wat mensen te vertellen hebben, zaken die volgens mensen beter kunnen. Dat kunnen vaak hele kleine, maar vervelende dingen zijn. Geparkeerde auto's voor de deur, een speeltoestel in de speeltuin om de hoek dat aan vervanging toe is, hangjongeren die overlast veroorzaken, verkeer dat te snel door de straat rijdt, enzovoorts.

De SP gaat daarom ook actief naar de mensen toe, belt thuis aan, om deze dingen te horen. Om ze vervolgens aan de kaak te stellen. Het liefst samen met de mensen, samen voor een verbetering strijden. Maar altijd met een plan en altijd realistisch. Dat is het tegenovergestelde van populisme. Dat is geen 'bla bla bla, niks daar', dat is iets dat leidt tot resultaten!

Niet in de laatste plaats door het vertrouwen wat zo opgebouwd wordt weten velen andersom de SP te vinden. Zo namen ouders van leerlingen van de nieuwe brede school Aan de Bron twee weken terug contact op met de SP. De ouders waren bezorgd over de veiligheid van hun kroost. Hoewel de school al geopend werd was het schoolplein, het groen rond de school, een afscheiding tussen de speelplaats en de drukke Maaslandlaan, nog niet af. De SP wilde daarom van de gemeente weten wanneer deze zaken klaar zouden zijn, en hoe in de tussentijd de veiligheid van de spelende kinderen gegarandeerd wordt.

De gemeente gaf snel en goed antwoord. Inmiddels staat er een tijdelijk hek rond het schoolplein, wordt het verkeer gewaarschuwd, het parkeerverbod op de Maaslandlaan is tijdelijk vervangen door een stopverbod, en daar wordt ook op gecontroleerd. Dat is geen 'bla bla, niks daar', dat zijn resultaten!

D66 bestempelde de actie van de SP gisteren tijdens de commissievergadering Welzijn als populisme. Dat begrijp ik niet. De zorgen van de ouders waren oprecht, door een simpele actie hebben er verbeteringen plaatsgevonden en zijn hun zorgen weggenomen. Dat is geen populisme, dat zijn resultaten!

Vreemd detail is dat D66 vlak daarvoor naar aanleiding van vragen van buurtbewoners vroeg waarom enkele panden op de plek van de nieuwe brede school in Keent nog niet gesloopt zijn. Dat had al in maart moeten gebeuren. In mijn ogen is dat toch een zelfde soort vraag als de vragen van de SP hoe het zit met de inrichting en veiligheid rond de brede school in Groenewoud. En in mijn ogen is de vraag van D66 ook geen populisme.

Jammer, ik had het niet verwacht. Van een doorgaans constructieve en begripvolle partij als D66 had het verwijt populisme niet hoeven komen.

Jeroen Goubet