Weerter bestuurders moeten ook maar eens gaan buurten in de buurten

16 januari 2009

Weerter bestuurders moeten ook maar eens gaan buurten in de buurten

'Verrast'. Dat was de eerste reactie van wethouder Pierre Sijben op de uitkomsten van de enquete die het Comité wateroverlast Boshoven en de SP uitvoerden in de bloemenbuurt in Boshoven. Dat zegt hij in een radio-interview met L1 voorafgaand aan het officieel overhandigen van het rapport afgelopen woensdag.

'Wij hebben zelf de afgelopen jaren over de zaken die nu naar voren komen weinig of geen klachten gekregen. En we hebben ook van de wijkraad in de contacten die we regelmatig hebben daar niks van gehoord. Het college is vorig jaar nog in Boshoven, de wijk waar dit speelt op bezoek geweest, openbare bijeenkomst, ook daar is er niks van gemeld, en dan krijgen we nu dat rapport. Dat is dus enigszins verassend'. Zo vervolgt Sijben.

Uiteraard is de SP erg blij dat wethouder Sijben woensdag heeft toegezegd binnen twee maanden met een plan te komen om de problemen aan te pakken. Maar de reactie van Sijben geeft wel iets aan dat de SP al langer vermoed: het gemeentebestuur heeft vaak geen flauw benul wat er speelt in de wijken.

Nadat de eerste klachten over wateroverlast via de hulpdienst van de SP aan het licht kwamen, is de SP direct in de wijk gaan inventariseren. Aanbellen, huis aan huis met een drietal korte vragen. Een beproefde methode, en de wateroverlast kwam toen breed aan het licht. Het vormen van een actiecomité met bewoners, het bevragen van nog meer mensen in de bloemenbuurt, de steun van de Stichting Woonconsumenten Limburg, de wijkraad, de buurtvereniging, het rapport met resultaten en aanbevelingen, de avond afgelopen woensdag, het komt er allemaal uit voort.

Bezoek aan een wijk is geen openbare bijeenkomst beleggen en afwachten tot de mensen komen. Bezoek is ook niet alleen praten met de wijkraad. Op bezoek gaan in een wijk is ook echt die wijk ingaan, en desnoods steekproefsgewijs bij mensen aanbellen om te vragen wat er speelt in de wijk, of er problemen zijn. De SP vindt dat zelfs de plicht van volksvertegenwoordigers en bestuurders. Wat dat betreft kan het Weerter gemeentebestuur nog veel leren van de SP. Desnoods willen we het bij het eerstvolgende wijkbezoek wel voordoen.

Het radiofragement van L1 over de wateroverlast
Comité Wateroverlast Boshoven presenteert rapport met aanbevelingen