Stapje terug Marijnissen zeker niet einde van SP

19 juni 2008

Stapje terug Marijnissen zeker niet einde van SP

De SP en Jan Marijnissen, de twee zijn zeker onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar is de SP ook Jan Marijnissen? Zeker niet.

Een opinieartikel door Jeroen Goubet, voorzitter SP Weert

De SP werd in 1974 opgericht. Een van de belangrijkste bolwerken werd al snel Oss. Marijnissen was daar ??n van de actievelingen die de partij vorm gaf en groot maakte. Een interessante geschiedenis die trouwens mooi verwoord is in het boek 'Het geheim van Oss' van Kees Slager.

Die lokale opkomst vertoond overeenkomsten met de landelijke opkomst van de SP.

In 1994 werd de SP bij de gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij van Oss. Maar dat was zonder Jan Marijnissen. Hij was inmiddels actief in de landelijke politiek, en zou weldra samen met Remi Poppe als eerste SP?ers in de Tweede Kamer komen.

Het vertrek van Marijnissen uit Oss was dus bepaald geen doodsteek voor de partij aldaar. Jan Marijnissen had de Osse SP groot gemaakt, maar ze was nu zo volwassen dat ze haar eigen weg zou moeten kunnen vinden. En dat kon ze ook. De dagelijkse praktijk bewees dat. Ook zonder de hem bleef de SP groeien, en eind jaren '90 nam de partij voor het eerst deel aan het College van burgemeester en wethouders. Ook daarna zette de groei door, en tot op de dag van vandaag bestuurt de SP mee in Oss als grootste partij.

Uiteraard moet je erg oppassen met het trekken van vergelijkingen. Om met Marijnissen zijn eigen woorden te spreken, 'het verleden herhaalt zich beslist niet'.

Feit is dat de SP er prima voorstaat. Het is de derde partij van het land met ruim 50.000 leden waarvan velen actief, ruim 160 lokale afdelingen, ruim 350 raadsleden, ruim 80 statenleden, een kleine 30 wethouders, 25 Kamerleden, 12 senatoren, en twee Europese parlementari?rs. Dat is de SP.

De wat lagere score in de peilingen moet ook in het juiste licht bezien worden. De SP is van twee naar vijf, naar negen, en vervolgens naar maarliefst vijfentwintig zetels gegroeid. Helaas werd de partij vervolgens door Balkenende buiten de regering gehouden, waardoor een deel van de kiezers afhaakte. In de peilingen schommelt de SP nu tussen de vijftien en twintig zetels. Dat is een verlies maar zeker geen dramatisch verlies. En als je zo enorm piekt, dan komt daarna bijna onvermijdelijk enige terugval.

De SP heeft veel aan Jan Marijnissen te danken, en hij verdient alle lof. Hij heeft de belangrijkste rol gespeeld in het groot maken van de partij, maar ze is nu zo volwassen dat ze haar eigen weg moet kunnen vinden. En dat kan ze ook. De dagelijkse praktijk bewijst dat. En daarom ben ik ervan overtuigd dat de sceptici ongelijk zullen krijgen.

Jeroen Goubet