DESM luidt de noodklok

16 mei 2007

DESM luidt de noodklok

Gisteren vond er een door voetbalclub DESM georganiseerde bijeenkomst voor vertegenwoordigers van Weerter politieke partijen plaats, op het sportpark aan de Koekoeksweg. DESM zit in de problemen en luidt de noodklok bij de politiek.

DESM is een bloeiende voetbalclub in het gebied Moesdijk in Weert maar kampt met problemen. De huidige locatie van haar sportpark raakt ongeschikt. Zo kent DESM een forse ledenaanwas die zich in de nabije toekomst voort zal zetten. De voetbalclub, sterk georiënteerd op de wijk Leuken zal er vooral veel jeugdige leden bij krijgen door de stevige uitbreiding van deze wijk in de komende jaren. Er is nu al sprake van een tekort aan kleedlokalen en een eventuele uitbreiding van het aantal velden op de huidige locatie zit er niet in.

DESMVerder zijn de velden van slechte kwaliteit. Vooral in de wintermaanden kan er niet of nauwelijks gevoetbald worden doordat de velden te drassig zijn. Het sportpark ligt namelijk in de nabijheid van het drassige natuurgebied Moeselpeel. Tot slot is de bereikbaarheid een probleem. Het sportpark is slechts bereikbaar over smalle landweggetjes en men moet ook nog eens de spoorlijn, het industriegebied Moesdijk, en de Roermondseweg oversteken om er te komen. Al met al geen gemakkelijke situatie die alleen nog maar erger zal worden door de voorziene ledenaanwas.

Zo??n drie jaar terug lag er een prima oplossing voor deze problemen op tafel. DESM kon samen met de Leuker verenigingen Tennisclub Weert Oost en Schutterij St. Job verhuizen naar een nieuw te bouwen sportpark aan de rand van Leuken. Dit in combinatie met de nieuwbouwwijk Vrouwenhof in datzelfde gebied.

Dit plan omvatte verder de nieuwbouw van Basisschool Leuken met daaraan vast een gymzaal, de opwaardering van het winkelcentrum in de wijk, en woningbouw op het huidige sportpark Leuken. Volgens toenmalig wethouder Verheggen was de financiële onderbouwing van dit plan zo goed als rond, voornamelijk door de opbrengsten van gronden die verkocht konden worden door het verhuizen van de verenigingen. Een prima plan, omdat het naast een oplossing voor problemen die spelen bij DESM, maar ook bijvoorbeeld bij Schutterij Sint Job, Basisschool Leuken en het winkelcentrum, ook een steun in de rug is voor de wijk. Deze voorzieningen hebben aandacht nodig, zeker met het oog op de groei van de wijk.

Nu, enkele jaren later, ligt het plan aan diggelen. Vrouwenhof en daarmee het nieuwe sportpark is uitgesteld, en plotseling blijkt er ook geen geld meer voor te zijn. DESM wil nu weten wat er te verwachten valt van de gemeente. Men legt de vraag voor óf blijven op de huidige locatie en benodigde investeringen op korte termijn, maar met de blijvende gebreken op langere termijn, óf een termijn waarop de geplande nieuwe locatie betrokken kan worden.

Een alleszins redelijke vraag omdat investeren in het huidige sportpark zonde is wanneer er over enkele jaren toch verhuisd gaat worden. Om diezelfde reden is er trouwens de afgelopen vijf jaar al nauwelijks geïnvesteerd in het sportpark dus de tijd begint de dringen.

De SP ziet in dat DESM het liefst wil verhuizen. Dit zou ook gewoon de beste oplossing zijn, niet alleen voor DESM maar ook voor de andere verenigingen en Leuken in het algemeen. Maar de vraag reist of het plan van Verheggen van enkele jaren terug wel écht zo goed was onderbouwd. Want waarom kan het anders zo zijn dat er nu geen geld meer voor is? Is het plan versnipperd en daarmee het geld al elders besteed? Het is van belang dit eerst een goed uit te zoeken voordat er gekeken kan worden hoe en wanneer de verhuizing plaats kan vinden.

Jeroen Goubet