Ook straks nog sporten op Fatima?

1 maart 2009

Ook straks nog sporten op Fatima?

Maandelijke column door Jan Tak
Maart 2009

In mijn column van april 2007 heb ik gewaarschuwd dat Fatima en de politiek niet los staan van andere zaken die in Weert gebeuren. Ik heb toen aangegeven dat bijvoorbeeld de bouw van een nieuwe sporthal op sportpark St. Theunis consequenties zou kunnen hebben voor de gymzaal op Fatima. Er zouden door die sporthal zoveel sporthaluren in Weert erbij komen dat één van de verouderde gymzalen in Weert gesloten zou worden!
Zoals het college toen, in 2007, kon overzien kwamen twee sportzalen hiervoor in aanmerking. De gymzaal Molenveld op Fatima, gebouwd in 1975, en de gymzaal St. Louis, gebouwd in 1978.

De toestand is inmiddels drastisch veranderd. In de commissievergadering Welzijn, op 27 januari jl., vroeg de wethouder van sportzaken, aan de commissieleden, om in te stemmen met het maken van een nieuwe beleidsnotitie. Deze notitie zal aangeven de, door het college, noodzakelijk geachte Weerter binnensportaccommodaties, voor de periode 2010-2020, op basis van bepaalde uitgangspunten.

In deze uitgangspunten zou worden uitgegaan van de volgende definitieve keuzes wat betreft deze accommodaties. Vijf accommodaties zouden worden gesloten namelijk de oude Sporthal Leuken (sluiting in 2011) en de gymzalen Biest (2009), Groenewoud (2009), St.Louis (2010) en Molenveld op Fatima (sluiting 2012).
Er komen, volgens die uitgangspunten, in Weert 4 nieuwe accommodaties bij.
De sporthallen: Aan de Bron (klaar in maart 2009) en St.Theunis (2010) en de gymzalen Keent (2010) en Leuken (2012). Sporthal Boshoven blijft bestaan.
De volgende sportaccommodaties worden gehandhaafd, na evt. renovatie, of hun capaciteit wordt ingebracht in de nieuwe accommodaties:
Sportzaal Moesel, de Gymzalen Beatrixlaan, Boshoven, Kwadrant en de sporthal Altweerterheide en twee sporthallen Stramproy.

In de commissievergadering en in de raadsvergadering van 12 februari heb ik aan de wethouder gevraagd om het sluiten van de gymzaal Fatima nog niet definitief vast te stellen maar eerst contact op te nemen met de wijkraad Fatima om de consequenties te overwegen voor de de Fatimabewoners die van dit zaaltje gebruik maken. Fatima is toch al niet rijk bedeeld met voetbal-, handbal-, tennis- of hockeyvelden waardoor het verenigingsleven doormiddel sporten geen of weinig kans maakt in vergelijking met de vijftien andere Weerter wijken/dorpen, zo was het argument vanuit de raad.

Door het sluiten van dit zaaltje zal Fatima helemaal 'drooggelegd' worden, op dit gebied. De wethouder deed in de raadsvergadering de toezegging om contact hierover op te nemen met de wijkraad.

Als u, als bewoner van Fatima enig belang hebt, of in de toekomst denkt te hebben, bij het blijven voortbestaan van dit gymzaaltje dan is het dus hoog tijd om de wijkraad hiervan in kennis te stellen.
Ook hun kunnen niet alles ruiken!!

Tot de volgende keer.