Onnodig geheim

8 juni 2013

Onnodig geheim

Het college van Weert heeft de laatste tijd steeds vaker de neiging om informatie onder geheimhouding aan de gemeenteraad te willen verstrekken. Voor geheimhouding kan soms een goede reden zijn. Bijvoorbeeld als het om personen gaat, of als de financi?le belangen van de gemeente geschaad kunnen worden. Maar soms worden daarmee hele stukken geheim gehouden terwijl maar een klein gedeelte daadwerkelijk geheime informatie bevat.

Een belangrijk probleem bij geheimhouding is dat je als raadslid de stukken wel in mag zien, maar met de informatie mag je in het publieke debat niets. Dat staat op gespannen voet met elkaar. Vaak kiezen de leden van de SP-fractie er dan voor om de stukken niet in te zien en zo niet met die spanning te maken krijgen.

Doordat het aantal geheime stukken steeds meer toe neemt, is op aandringen van de SP afgesproken dat voortaan aangegeven moet worden waarom iets geheim moet blijven of onder geheimhouding wordt verstrekt. Nu ligt er een voorstel rond het achteraf betaald parkeren en een verwijssysteem. In het raadsvoorstel wordt om geheimhouding gevraagd. Navraag van de SP wees uit dat het ging om een aanbesteding. Tot zo ver logisch dat er geheimhouding op de financiele paragraaf zit.

Tijdens een informatie-avond bleek dat een keuze was gemaakt om 1 scenario te volgen. Alternatieven die onderzocht zijn en op kosten berekend werden ook geheim gehouden. Daarmee ging de geheimhouding dus veel verder dan het doel, het geheim houden van de kostenberekening voor de aanbesteding. In de loop van de bijeenkomst werd de geheime tabel uitgedeeld. Namens de SP heb ik aangegeven dat daarmee de informatie dus openbaar wordt. Daarop werd de tabel weer teruggehaald en zei de wethouder toe met ?een tabel te komen waarin de geheime informatie onleesbaar zou worden gemaakt.

Strekking van het verhaal: Er is dus informatie onnodig onder geheimhouding opgelegd. Het kritisch blijven stellen van vragen over geheime stukken zal de SP blijven doen, zodat zaken maximaal publiekelijk besproken kunnen worden.

Bert Peterse