SP: gemeente en politiek oneerlijk over lastendaling

10 februari 2013

SP: gemeente en politiek oneerlijk over lastendaling

Met veel tromgeroffel verkondigen de gemeente Weert en bepaalde politieke partijen dat de OZB in Weert gedaald is. Dat ter compensatie de afvalstoffenheffing stijgt wordt minder belicht. Een en ander zou elkaar ongeveer opheffen. Voor huizenbezitters. Dat de maatregel een lastenverzwaring voor huurders betekend wordt niet verteld.

De gemeente en partijen als de VVD en D66 verkondigen in de media trots dat in Weert de OZB ondanks de crisis en in tegenstelling tot veel andere gemeenten niet stijgt. De OZB-lasten voor eigen woning bezitters dalen zelfs; werd er in 2012 € 216,62 betaald, in 2013 zal dat € 212,72 zijn. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Eigen Huis. Een daling van 1,8%

Daar staat echter tegenover dat de afvalstoffenheffing omhoog gaat. Van € 259,80 in 2012 naar € 283,08 dit jaar. Een stijging van 9%. De rioolheffing daalt weer met 6%.

Het college bij monde van wethouder Cardinaal verkondigt dat een en ander elkaar ongeveer opheft. Voor huizenbezitters.

'Huurders gaan dus meer betalen in Weert. En er komen waarschijnlijk al zware maatregelen in de vorm van forse huurverhogingen aan' aldus SP raadslid Bert Peterse.

Woningcorporaties mogen door kabinetsplannen meer huur gaan vragen. De SP stelde daar onlangs al vragen over.

'Het voorstel dat de SP ruim een jaar geleden deed, om de afvalstoffenheffing en de rioolheffing te koppelen aan de OZB waarde van huizen is dan toch echt eerlijker. Voor 70% van de Weerter huishoudens zou dit een lastenverlichting betekenen, huurders zouden er het meeste op vooruit gaan.' Zo besluit Peterse.

Helaas hadden VVD, D66 en ook andere partijen naar dat voorstel geen oren.

SP komt met voorstel over eerlijker delen
Zorgen over gevolgen verhuurderbelasting
Cijfers Vereniging Eigen Huis