KMS debat

9 september 2012

KMS debat

De gemeente Weert organiseerde 6 september een debat over de toekomst van de KMS. Hiervoor waren (kandidaat) kamerleden uitgenodigd met als doel zich uit te spreken over de KMS. Namens de SP was Bert Peterse, raadslid in Weert en kandidaat Kamerlid, aanwezig. Een terugblik.

Peterse: 'De KMS wordt gesloten vanwege de 1 miljard euro die het kabinet Rutte op defensie bezuinigd. Als SP willen na de verkiezingen nog meer bezuinigen op defensie. De SP kiest voor een compact leger dat kan bijdragen aan internationale missies onder vlag van de VN, een leger wat de landsgrenzen kan verdedigen en waar nodig in het land kan helpen (bijvoorbeeld bij rampen). Dat zijn fundamenteel andere keuzes dan die er nu worden gemaakt. Voor de toekomst van de KMS is het van belang dat Weert aantoont te kunnen bezuinigen, maar ook dat het met nieuwe initiatieven op een innovatieve manier kan werken. Hier staan we als SP positief tegenover, maar Weert is nu aan zet.'

Over het debat zegt Peterse: 'Het was er vooral op gericht om van defensiewoordvoerders een positief signaal te krijgen, met name van CDA en VVD. Deze partijen zeggen nu dat er niet meer op defensie bezuinigd kan worden, maar hebben zelf aan de wieg gestaan van de huidige bezuinigingen. Deze partijen hielden dan ook alle opties open en weigerden zich voor het behoud uit te spreken. Alleen D66 was nu al uitgesproken voorstander. Grote afwezigen waren PVV en PvdA.'

In het debat kwamen een aantal suggesties naar voren op welke punten de gemeente haar KMS-lobby zou moeten richten. Het college gaf aan hier aan te gaan werken.

Teleurstelling over sluiting KMS