Geen rotonde Rietstraat nog geen uitgemaakte zaak

29 oktober 2011

Geen rotonde Rietstraat nog geen uitgemaakte zaak

De Limburger kopte op 27 oktober dat er geen rotonde Rietstraat - Eindhovenseweg komt. Deze rotonde zou 1 miljoen euro kosten, terwijl de gemeenteraad 285.000 euro beschikbaar heeft gesteld. Echter of er wel of geen rotonde? komt is nog geen uitgemaakte zaak.

Allereerst moet het college een betere brief naar de wijkraad sturen waarin uitgelegd wordt waarom de gekozen maatregel van oversteek met verkeerslichten en drempel de beste maatregel zou zijn. Ook hadden verschillende raadsleden nog andere vragen.

Als SP hebben we gevraagd wat het effect is als de snelheid op de Eindhovenseweg tussen de nieuwe spiraalrotonde en de aansluiting bij de Rietstraat van 70 km/u naar 50 km/u wordt gebracht. Dat kan namelijk ook zorgen voor minder geluidsoverlast in delen van Boshoven en Hushoven. Daarnaast is dat ook logischer op het moment dat er een drempel bij de verkeerslichten wordt aangelegd.

Ook moet het college uitleggen of deze oversteek echt veilig is en wat het verschil in veiligheid dan is met een rotonde. De SP heeft ook gevraagd wat deze maatregelen voor de doorstroming van het verkeer betekenen. Mogelijk dat verkeerslichten tot een slechtere doorstroming leiden dan een rotonde en mogelijk ook minder veilig zijn. Het college moet aantonen dat de verschillen in veiligheid minimaal zijn tegenover de vele hogere kosten. Dan kan de gemeenteraad kiezen. Met de verstrekte informatie is de afweging tussen doorstroming, veiligheid en kosten onmogelijk.

Kortom: eerst helderheid voor de gemeenteraad, zodat er echt een keuze kan worden gemaakt.