SP blijft noodbevel burgemeester steunen

27 december 2016

SP blijft noodbevel burgemeester steunen

Foto: Jan Leenders

Vandaag is er commotie ontstaan rond het noodbevel dat burgemeester Heijmans momenteel heeft ingesteld om  zo’n vijentwintig  ongewenste vreemdelingen binnen het AZC te houden. Rechtsdeskundigen van het Centrum voor Orde en Veiligheid bepleiten vanmorgen bij BNR-nieuwsradio dat hij zijn boekje te buiten gaat. Ook Weerter SP fractievoorzitter Jeroen Goubet werd geinterviewd.

Het ‘huisarrest’ dat is opgelegd zou vrijheidsontzegging zijn en dat mag een burgemeester niet opleggen, alleen een rechter.

Toch blijft de SP de burgemeester in deze steunen. ‘De burgemeester heeft zelf aangegeven dat hij met dit noodbevel de randen van wat kan en mag opzoekt en er misschien zelfs wel overheen gaat. Maar zijn eerste verantwoordelijkheid is het handhaven van de openbare orde. Niets doen geeft deze mensen vrij baan om rotzooi te trappen in de stad en vooral binnen het AZC. De echte vluchtelingen zijn daar het meest de dupe van. Het gaat in de eerste plaats om veiligheid en mensen, pas in de tweede plaats om regeltjes, ‘ aldus fractievoorzitter Jeroen Goubet.

'HET GAAT IN DE EERSTE PLAATS OM MENSEN EN VEILIGHEID'

De SP maakt zich dan ook geen zorgen over procedures die aangespannen zouden kunnen worden. Daar werd door de rechtsgeleerde tijdens het programma van BNR vanochtend namelijk op gehint.

Jeroen Goubet; ‘Als er een duidelijke noodzaak is om iets te doen maar je door allerlei regeltjes en instanties die naar elkaar wijzen niets kunt dan mag je wat ons betreft de grens opzoeken. Rechtelijke uitspraken maken dan in ieder geval beter duidelijk wat wel en niet mag en belangrijker nog, er komt een discussie over het probleem op gang.

Beluister het interview met Jeroen Goubet