Wethouder Sterk opent vernieuwde vraagwijzer
Wethouder Sterk opent vernieuwde vraagwijzer
Wethouder Sterk opende gisteren de vernieuwde Vraagwijzer van de gemeente. Bij de Vraagwijzer kunnen mensen terecht met al hun vragen over wonen, zorg, welzijn, werk, inkomen en schulddienstverlening.
In 2014 spraken SP, VVD en Weert Lokaal in hun coalitieprogramma ‘Met iedereen aan boord... verder!’ al de wens uit om het WMO loket van de gemeente en de Vraagwijzer van Punt Welzijn meer te gaan laten samenwerken. De gemeente heeft er vorig jaar namelijk veel taken op het gebied van zorg en werk.
De gemeente heeft daarom vorig jaar de taken en de medewerkers van de Vraagwijzer van Punt Welzijn overgenomen. Het aantal mensen dat de Vraagwijzer benaderd is vorig jaar verdubbeld. Wethouder Paul Sterk is blij met het stijgende bezoekersaantal: “Het is belangrijk dat we onze inwoners op een laagdrempelige manier de helpende hand kunnen bieden. Goed ook om te zien dat de mensen de weg naar De Vraagwijzer weten te vinden en dat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt.”
Het aantal medewerkers uitgebreid van vier naar zeven. Ze helpen en ondersteunen vanuit hun brede expertise op het gebied van het sociale domein. Ze kennen de weg binnen de gemeente en andere organisaties. Ook zijn ze op de hoogte van actuele landelijke regels. Daarnaast helpt De Vraagwijzer bij praktische zaken, bijvoorbeeld met het invullen van de juiste formulieren en het schrijven van brieven.
Wethouder Sterk onthulde gisteren de vernieuwde huisstijl van de Vraagwijzer bij haar loket in de hal van het Stadhuis. De vraagwijzer is namelijk niet alleen iedere werkdag telefonisch bereikbaar tussen 08:30 en 12:30 uur, het loket is ook geopend op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09:00 en 12.30 uur en op woensdag tussen 13:30 en 16:00 uur. Op donderdagmorgen is er bezoek op afspraak.