SP-motie in Tweede Kamer over Weerter spoedzorg

15 januari 2021

SP-motie in Tweede Kamer over Weerter spoedzorg

Foto: Nelleke Fiddelaers

Komende dinsdag wordt er in de Tweede Kamer gestemd over het behoud van de spoedeisende hulp in Weert. Hiervoor heeft de Kamerfractie van de SP een motie ingediend. Dit gebeurde na het aanbieden van de petitie die zo’n 13.000 keer is getekend.

Vorig jaar kwam het plan naar buiten om de spoedzorg in verschillende plekken van het land, waaronder Weert, te centraliseren. Dit zou betekenen dat de spoedeisende hulp en de acute geboortezorg in Weert zou verdwijnen. Dit heeft grote gevolgen voor de hele regio, het personeel en de kwaliteit van zorg. Alleen maar omdat dit koste besparend zou zijn. Onze zorg is geen markt.

De SP heeft zorg hoog in het vaandel staan. SP-Kamerleden Henk van Gerwen en Maarten Hijink hebben hierop besloten om een motie in te dienen in de Tweede Kamer. In deze motie vraagt de SP dat de leden van de Tweede Kamer zich uitspreken dat de spoedzorg 24 uur per dag in het St. Jans Gasthuis gewaarborgd dient te worden, en dus niet zal verdwijnen.

Deze motie krijgt in ieder geval steun van zo’n 13.000 personen die de petitie van Paul Lempens getekend voor het behoud van de spoedzorg hebben. Door deze mensen is de druk buiten het parlement gestegen. Dinsdag 19 januari wordt er in de Tweede Kamer gestemd over de motie.