Spoedeisende hulp in Weert moet blijven

6 oktober 2020

Spoedeisende hulp in Weert moet blijven

Foto: Nelleke Fiddelaers

De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Nadat in 2014 met succes actie is gevoerd voor het behoud van de spoedeisende hulp in Weert, dreigt deze alsnog te verdwijnen. Toen der tijd waren het de zorgverzekeraars die de spoedeisende hulppost in Weert wilde sluiten, nu is dat het het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Vind jij ook dat de spoedeisende hulp in Weert moet blijven? Teken dan te petitie via https://bit.ly/3lt17WZ

Het plan van het ministerie om het zogenoemde zorglandschap opnieuw in te richten door de spoedeisende hulp en geboortezorg te centraliseren, leidt tot grote zorgen. De centralisatie betekent dat acute zorg in regionale
ziekenhuizen zal verdwijnen en inwoners van een bepaalde regio hiervoor een stuk verder moeten reizen. Voor de regio Weert betekent dat inwoners naar Eindhoven of Maastricht moeten.

Afdelingsvoorzitter Mathijs Fiddelaers: 'Het opnieuw inrichten van het zorglandschap zijn mooie woorden om de ware boodschap te verbloemen. Het zijn pure bezuinigingen op onze zorg. De SP heeft in het verleden vaker actiegevoerd voor het behoud van het ziekenhuis en de spoedeisende hulp. Ook dit keer zal de SP zich hiervoor inzetten. Het hebben van acute zorg in de regio is een recht van ons allen.'

Toen dit nieuws naar buiten kwam heeft SP'er Paul Lempens een petitie online geplaats met het verzoek aan het ministerie om de plannen voor het centraliseren van de acute zorg in te trekken, zodat de basisziekenhuiszorg in de regio behouden blijft. De petitie is hier te vinden.

'Wij roepen iedereen op om deze petitie te tekenen en te delen met zoveel mogelijk mensen. Het is voor ieder belang dat de spoedeisende hulp in Weert blijft bestaan.' Aldus Fiddelaers.