SP verliest ook in Weert

21 maart 2019

SP verliest ook in Weert

Foto: SP

Bij de Provinciale Statenverkiezingen heeft de SP in Weert een grote klap gehad. Vergeleken met de beste uitslag ooit van vier jaar geleden, verloor de partij de helft van het percentage stemmers.

SP-stemmers uit 2015 bleven thuis of gingen naar GroenLinks die voor het eerst in de geschiedenis iets groter is dan de SP in Weert. De rechtse partijen bezetten de plaatsen 1 t/m 4. Aangezien GroenLinks in Weert geen lokale afdeling heeft, blijft de SP in Weert op links de grootste.

Sinds de SP in Weert haar podium in de raad kwijt is, is zij des te sterker in de wijken. Samen met Weertenaren, zijn zij weer bezig met lokale acties zoals het ravotterrein in Boshoven. En werkt daarmee aan het vertrouwen en de zichtbaarheid.

Het verlies van de SP in Nederweert is veel kleiner dan in de rest van het land. De SP is de grootste linkse partij in deze gemeente. De VVD en de PVV verliezen hier meer percentage stemmers dan de SP. Het ziet er naar uit dat CDA-stemmers steeds verder af nemen. Helaas zijn in Nederweert, net als in Weert, vier rechtse partijen groter dan de SP.

Het percentage SP-stemmers in Weert en Nederweert is gelijk en staat op 7,2%. In Cranendonck is het verlies nog iets groter en stemde 6,8% SP. Uitslagen per stembureau, aantallen stemmen of uitslagen per kandidaat zijn nog niet bekend.