Weert komt met beleid voor arbeidsmigranten

25 januari 2018

Weert komt met beleid voor arbeidsmigranten

Foto: Weertdegekste / www.weertdegekste.nl

De SP juicht het toe dat de gemeente Weert met beleid voor arbeidsmigranten komt. De fractie stelde vragen over het gebruik van het kazerneterrein door een uitzendbureau voor het verblijf van arbeidsmigranten.

Bert PeterseSP-raadslid Bert Peterse stelde de vragen: “We hebben vernomen dat +/- 100 arbeidsmigranten op kazerneterrein verblijven in gebouwen van HQ. We willen weten of dit past in het bestemmingsplan en of hier op dit moment een exploitatievergunning voor is. Ook willen we weten voor welk bedrijf of uitzendbureau deze mensen aan het werk zijn.”

De wethouder liet weten dat er 40 personen verblijven en via Prismaworx aan het werk zijn. Het aantal zal verlaagd worden naar 15 personen. In februari krijgt de gemeenteraad een nieuw bestemmingsplan voorgelegd, waarmee dit niet meer op deze manier mogelijk is. In de toelichting volgde een uiteenzetting door de wethouder over de toename van arbeidsmigranten en onder andere de gevolgen voor de woningmarkt in Weert.

Peterse: “In 2014 hebben we al gepleit voor arbeidsmigrantenbeleid. Toen had Weert al twee Poolse winkels en inmiddels is er een derde grote supermarkt bij gekomen. Toen werd de positie van arbeidsmigranten nog niet erkend. Het gaat niet alleen om wonen, maar ook werk en integratie moeten in dit beleid aan de orde komen. Hier hebben werkgevers, uitzendorganisaties, huisvesters, maar ook de arbeidsmigranten en inwoners zelf een stem in wat ons betreft. Ik ben blij dat deze aandacht er nu is.”