Jeroen Goubet in eerste verkiezingsdebat over de natuur

24 januari 2018

Jeroen Goubet in eerste verkiezingsdebat over de natuur

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

Afgelopen zondag vond in het Natuur en Milieucentrum (NMC) het eerste verkiezingsdebat plaats. Over natuur en duurzaamheid. Namens de SP voerde lijsttrekker Jeroen Goubet het woord tegen vertegenwoordigers van bijna alle partijen die in Weert meedoen aan de verkiezingen.

De eerste krachtmeting was braafjes. Jeroen Goubet; ‘Iedereen wil dat Weert duurzamer en groener wordt. Daar is blijkbaar gewoon weinig discussie over. Het leek daarom af en toe meer op een wedstrijdje ver plassen dan op een echt debat. Wie is het groenst?’

Toch wist de SP op punten het verschil te maken. Waar andere partijen simpelweg vonden dat er meer bomen in Weert moeten komen ging de SP daar wat dieper op in. Bomen die passen in een straat qua kruinvorming en wortelgroei, het verbeteren van de grond rond bomen, bemesten en meteen de stoepen rond bomen recht leggen was het pleidooi van de SP. Ook stelde de partij voor dat het NMC een samenwerking aan zou kunnen gaan met horecaondernemers in de buurt en door bijvoorbeeld broodjes te verkopen in het centrum een aantrekkelijker startpunt voor een wandeling in het natuurpark Kempen-Broek kan worden.

Foto: Conny Beenders / DUS Weert

De SP heeft dan ook uitgebreide groen- en duurzaamheidshoofdstukken in haar actieprogramma voor de komende raadsverkiezingen.

Wat echt opviel in het debat was een standpunt van het CDA. Op de vraag hoe in Weert en omgeving het fijnstof gehalte omlaag gebracht kan worden twijfelde het CDA eraan of fijnstof wel een probleem is. ‘het fijnstofgehalte in Weert is onder de norm,’ zo stelde raadslid Sijben die namens de partij het woord voerde. Uit onderzoek blijkt echter herhaaldelijk dat hoe minder fijnstof er in de lucht hangt hoe beter dat is voor de gezondheid van mensen. Wel was de partij het er net als de anderen over eens dat op iedere mogelijke manier geprobeerd moet worden om het fijnstofgehalte verder omlaag te krijgen.

Het debat is per thema terug te beluisteren via het YouTube-kanaal van het NMC.