Gaat de nieuwe Weerter promofilm over iedereen?

12 januari 2018

Gaat de nieuwe Weerter promofilm over iedereen?

Met veel enthousiasme werd afgelopen week tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente een nieuwe promofilm over Weert gepresenteerd. Het doel: Laten zien dat Weert een geweldige gemeente en stad voor iedereen is. Maar blijkt dat uit het filmpje?

SP raadslid Bert Peterse zet daar toch wat vraagtekens bij. ‘Het nieuwe filmpje moet vooral een goed gevoel oproepen maar waarom ook niet mensen zonder werk of in armoede in beeld? Tellen deze mensen niet mee in Weert?’

Vooral omdat de gemeente naar aanleiding van deze opmerking geen commentaar wil geven gaat de SP vragen stellen tijdens de Commissievergadering Inwoners aanstaande dinsdag.

De SP wil dat er een realistisch beeld van het leven in Weert geschetst wordt. ‘Is men zich bewust van dit beeld? En op welke wijze gaan we een realistischer beeld van het leven in Weert schetsen?’, aldus Peterse in een vraag aan College van burgemeester en Wethouders.

Beste Bert,

Kan SP geen promofilm maken voor sociaal Weert? is misschien effectiever dan een hoop vragen in de raad. Niet de nadruk op wat nog niet goed is , maar voor al aandacht voor mensen en initiatieven die sociaal goed bezig zijn, initiatief dat meer uitbreiding mag krijgen.

Die promofilm vd gemeente is vooral voor mensen buiten Weert. Een sociale promo zou vooral voor mensen in Weert zijn. Weten waar je terecht kan in je gemeente en waar je iets kan bijdragen, waar een rol van betekenis voor je medewoners kan zijn. De huidige promo heeft gewoon een aanvulling nodig.

Zelf ben ik vanaf het vrijwilliger bij het zelfregiecentrum, hier ondersteun ik in de inloop ( voor alle burgers van Weert) en bij de maatschappelijke opvang. Bij ons zelfregiecentrum kunnen jullie in ieder geval een hoop inspiratie en kennis op doen.

Mochten jullie interesse hebben, dan deel ik graag de ervaringen die ikzelf en veel van onze bezoekers hebben met meedoen in Weert als een paar belangrijke zaken niet vanzelfsprekend zijn. ( zoals voldoende inkomen, kennis en gezondheid). Maar ook hoe we (weer) samen een rol van betekenis voor elkaar zijn.

Ik leid jullie graag rond ook als jullie geen sociale promofilm willen maken.

met vriendelijke groet

Dorris

Dag Dorris,

Het zelfregiecentrum is een voorbeeld waar Weert trots op mag zijn. Zoiets had in een promotiefilmpje ook aan bod kunnen komen. Als je de goede kant van Weert wil laten zien, Kun je ook laten zien hoe we mensen helpen en solidariteit vorm krijgt. Dat kan op vele manieren in beeld komen.

Naar aanleiding van de vragen heb ik begrepen dat er plannen zijn om alle ontwikkelingen rondom de sociale kant in Weert te verbinden met de culturele kant. Zoiets is ook in beeld te brengen.

En ja: als het moet doen we het zelf. Het zelfregiecentrum ben ik al eens geweest, maar ik kom graag nog eens langs.

Groeten
Bert