Toegankelijkheid van de openbare ruimte blijft aandachtspunt

3 oktober 2017

Toegankelijkheid van de openbare ruimte blijft aandachtspunt

Foto: Weertdegekste.nl / www.Weertdegekste.nl

Deze week is het de week van de toegankelijkheid. Vandaag gingen een aantal raadsleden – waaronder SP-raadslid Bert Peterse – ambtenaren en de wethouders Martijn van den Heuvel (openbare ruimte) en Paul Sterk (WMO) samen met mensen in een rolstoel en visuele beperking op pad. Een leerzame ervaring, omdat je pas ervaart hoe makkelijk je het hebt zonder beperking te leven.

Het thema van de week van de toegankelijkheid is ‘aan tafel’. In Weert vroeg (de in oprichting zijnde) Stichting Toegankelijk Weert aandacht voor de obstakels. SP-raadslid Bert Peterse: “Ik werd via facebook getipt over een initiatief in Breda waarbij mensen met een handicap ambtenaren de openbare ruimte lieten ervaren. Ik was hier meteen enthousiast over: dit past ook bij de manier van werken die de gemeente Weert wil toepassen. Na contact met de Stichting Toegankelijk Weert was het zo geregeld en zijn raadsleden, wethouders en ambtenaren vanmiddag op pad geweest.”

Foto: Weertdegekste.nl / www.Weertdegekste.nl

Bijna 20% van de mensen kan niet goed zelfstandig uitgaan omdat er te veel obstakels zijn. Peterse: “Onbenullige dingen zoals scheve stoepen, stoeprandjes, paaltjes of de hoogte van een PIN-automaat lijken een kleinigheid, maar zijn voor mensen met een beperking wel extra hindernis. Daarom is het goed dat we dit hebben mogen ervaren. Nu is het zaak om toegankelijkheid van de openbare ruimte op orde te brengen en bij toekomstige inrichting van het openbaar gebied hier nog nadrukkelijker rekening mee te houden. Ook het verstrekken van WMO-voorzieningen is een aandachtspunt. Een type rolstoel of voorziening is een vorm van zelfbeschikking en de mogelijkheid om zelfstandig te kunnen functioneren.“