SP pleit voor prikkelarme kermis

12 september 2017

SP pleit voor prikkelarme kermis

Binnenkort barst de Weerter kermis weer los. Één van de mooie dingen aan dit volksfeest is dat het voor iedereen toegankelijk is en dat ritjes betaalbaar zijn. Maar een groep mensen kan toch niet van de kermis genieten omdat ze bijvoorbeeld epilepsie hebben of autistisch zijn. Net als tijdens andere kermissen in het land wil de SP graag dat er volgend jaar voor deze mensen ook een moment komt om naar de kermis te kunnen gaan.

'Tijdens een prikkelarme kermis worden gedurende één of twee uren de harde muziek en flitsende lampen uitgezet. Mensen met autisme, epilepsie, overgevoeligheid of ADHD kunnen dan ook genieten in of van de attracties wat anders niet gaat', aldus SP raadslid Jeroen Goubet.

Wethouder Gabriëls nam de suggestie van de SP over. Hij gaat met het kermisteam in gesprek. Hij stelde zelf voor om de prikkelarme kermis op een rustig moment te organiseren of op één van de zeven kermispleinen. Maar uiteraard zal er ook overlegd moeten worden met de kermisexploitanten.

De SP begrijpt dat het daarom te kort dag is om nog tijdens de aanstaande kermis iets te organiseren. Maar de partij hoopt dat er volgend jaar ook tijdens de Weerter kermis een prikkelarm moment zal zijn.