SP'ers oefenen in Weert

11 juli 2017

SP'ers oefenen in Weert

Foto: Jeroen Goubet / www.weert.sp.nl

Afgelopen zaterdag speelden zestien kandidaat SP-raadsleden uit Limburg en oost-Brabant een raadsvergadering na in de raadszaal van het Weerter stadhuis. Dit vormde het sluitstuk van een vijfdaagse cursus die de kandidaten klaarstoomt voor de lokale politiek. De Weerter SP afdeling begeleidde de cursisten.

In maart 2018 vinden er gemeenteraadsverkiezingen plaats. En om ook nieuw talent op de kandidatenlijsten in plaatsen waar de SP mee doet goed beslagen ten ijs te laten komen organiseert de SP door het hele land cursussen. Kandidaten uit zuid-oost Nederland waren vijf zaterdagen in mei, juni en juli in Weert te gast. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere ‘wat is de rol van de gemeenteraad’, ‘hoe werkt een raadsvergadering’, debattrainingen, ‘hoe schrijf je een persbericht’, het oefenen van interviews, enzovoorts.

Weerter SP raadslid Jeroen Goubet was tijdens de vijf zaterdagen ook steeds aanwezig om het landelijke scholingsteam te ondersteunen. ‘Het was vooral erg leuk om de “lesstof” aan te vullen met voorbeelden uit de praktijk’, aldus Goubet.

De laatste cursusdag bestond uit het zo getrouw mogelijk naspelen van een raadsvergadering. En waar kan dan uiteraard beter dan in een echte raadszaal? Net als in het echt hadden de cursisten van tevoren raadsstukken gekregen zodat ze zich konden voorbereiden. Aan het begin van de bijeenkomst was ook SP-wethouder Paul Sterk nog even te gast.

Vervolgens mochten de kandidaten raadslid spelen en kropen de Weerter SP raadsleden Bert Peterse en Jeroen Goubet in de rol van wethouder. Nico Heijmans van het landelijke SP-scholingsteam speelde burgemeester. Vanwege de toevallige overeenkomst in achternaam kon hij tijdens de vergadering het naambordje van de echte Weerter burgemeester voor zich op tafel zetten!

‘Het was leuk om te zien hoe iedereen tijdens de cursus en met name tijdens de nagespeelde raadsvergadering groeide. De cursisten kregen steeds meer zelfvertrouwen en durfden meer. En de samenstelling van het gezelschap was mooi bont. Man, vrouw, jong,  oud, van advocaat tot maatschappelijk werker en van vakkenvuller tot professioneel violist,’ zo beschrijft Goubet enthousiast.

De volgende ronde van de cursus ‘Lokale Politiek’ start in september. Of deze serie ook weer in Weert plaatsvindt is nog niet bekend.