SP voltooit haar digitale geschiedschrijving: Dertig jaar SP in Weert

1 januari 2017

SP voltooit haar digitale geschiedschrijving: Dertig jaar SP in Weert

Foto: onbekend / SP Weert
Wie het verleden kent, kent de toekomst. Sinds 1987 voert de SP strijd voor een socialer Weert. In de afgelopen dertig jaar is er veel gebeurd en hoewel de partij vanaf 1998 als eerste in Weert ook op het internet te vinden was bleef de geschiedenis vanaf de  jaren ’80  tot eind ’90 vooral op papier geschreven.  Tot nu.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘Het gehele geschiedenisboekje is nu digitaal. Sinds een jaar of twaalf beheer ik samen met anderen de website van de Weerter SP en heb ik jaaroverzichten geschreven.  Onlangs nog over 2016.’

Maar het was de oprichter van de SP in Weert, Harry Bouten, die vanaf 1987 tot begin jaren 2000 heeft bijgehouden wat voor goed werk de SP in Weert deed . Zijn verslagen waren bedoeld als een soort van verantwoording aan de landelijke SP over hoe Weert er voor stond.

‘Ik heb uit die verslagen en foto’s, uit het afdelingsarchief per jaar de geschiedenis van de SP Weert  zo getrouw mogelijk geschetst. Zeker de periode van 1994 tot 1998 was niet gemakkelijk. Ik denk dat we er best eerlijk over mogen zijn dat het toen niet goed ging, nou de SP was op sterven na dood.’

Hoe anders staat de Weerter SP er in 2017 voor! Een partij die Weert bestuurt, verantwoordelijkheid neemt maar nooit de mensen uit het oog verliest!

Jeroen Goubet: ‘Dankbaarheid voor de fundering die gelegd is. Wat me vooral opvalt is hoe goed de analyses van de SP eind jaren ’80 en begin jaren ’90 al waren. Ik hoor daar helaas maar weinig andere Weerter partijen over. De enige vergissing die we hebben gemaakt was de kritiek op het zwembad. Subtropisch zwembad De IJzeren Man is achteraf best wel oké’, daar hebben we toen een inschattingsfout gemaakt.’ De SP was eind jaren '80 geen groot voorstander van een zwembad omdat en zag meer in behoud van het doelgroepenbad 'De Rog' in de Weerter binnenstad.

Binnenkort volgt een uitgebreid interview met SP wethouder Paul Sterk en SP fractievoorzitter Jeroen Goubet over het jaar 2016 in Weert.

• 2016 en alle jaren daarvoor uit het archief van de SP Weert
  • Archief