Complimenten voor gemeente rond handhaving milieucrimineel bij Moeselpeel

22 januari 2017

Complimenten voor gemeente rond handhaving milieucrimineel bij Moeselpeel

Foto: Foto Weertdegekste / www.weertdegekste.nl

Tijdens de commissievergadering Ruimte afgelopen week werd er een uitgebreide toelichting gegeven aan de raadsleden over wat de gemeente allemaal heeft gedaan om de gifmenger bij de Moeselpeel te stoppen. Één ding werd duidelijk; hij is gestopt en komt nooit meer terug. Dat werd overigens de avond tevoren éérst aan de omwonenden medegedeeld.

De gemeente verdient een pluim. In 2012 vroeg de SP voor het eerst om aandacht voor illegale activiteiten op het terrein. Toen ging het om het afbranden van elektriciteitskabels.

De gemeente was tussen 2005 en 2014 verwikkeld in een juridische strijd met het bedrijf over de vraag wat de toegestane activiteiten waren. Het bestemmingsplan gaf toestemming voor een metaalhandel, het bedrijf wenste meer, waaronder chemische activiteiten. In 2014 werd de gemeente uiteindelijk in het gelijk gesteld dat er slechts metaalhandel plaats mocht vinden en in 2015 werd dit verankerd in het bestemmingsplan buitengebied.

De gemeente liet illegale activiteiten niet rusten en in 2015 werden op last enkele illegale gebouwen op het terrein gesloopt. Tijdens regelmatige controles werden overigens geen milieudelicten aangetroffen. Een laatste controle waarbij alles in orde was vond plaats in mei 2016.

In augustus 2016 was er reuring op het terrein. Er werden IBC’s, kunststof vloeistofcontainers met een inhoud van één kubieke meter omgeven door een stalen kooi aangevoerd. De politie werd ingelicht en voorkwam dat deze op het terrein opgeslagen werden.

In oktober bleek dat er toch ineens IBC’s op het terrein stonden. Het was inmiddels duidelijk dat er een soort van stoelendans met chemische rommel plaatsvond tussen verschillende bedrijven van de firma tussen vestigingen in Nederlands Limburg en Noord Brabant. In november vond er een aanmaning vanuit de gemeente plaats tot verwijdering van de stoffen die weliswaar werd opgevolgd maar niet zorgvuldig. Het regionaal milieuteam van de politie werd ingeschakeld door de gemeente waarop de gemeente de verwijdering stopte.

De bedreiging voor het milieu was dusdanig dat de gemeente de regie overnam en toezicht hield op de verwijdering van al het gif. Er zijn gevaarlijke stoffen in de bodem gelekt maar de inschatting is dat de hoeveelheden niet groot zijn. Opruimingskosten komen trouwens voor rekening van de eigenaar maarzijn bedrijf is inmiddels faillet verklaard.

Op 15 december is er door de gemeente aangifte gedaan van een milieudelict bij de politie. Op 19 december is door de overheid vastgesteld dat er verder geen gevaar voor de volksgezondheid is.

SP raadslid Jeroen Goubet; ‘Ik heb een weinig eerzame ontmoeting met de eigenaar gehad een jaar of acht geleden. Hij liep destijds met me mee tijdens een wandeling tegen het verleggen van de N280 door de Moeselpeel. Op een gegeven moment verklaarde hij boos dat hij wat hem betreft zijn grond en het hele gebied graag zou verkopen om er een weg overheen aan te leggen. En dat hij blijkbaar bij een ‘verkeerde’ bijeenkomst was omdat hij dacht dat iedereen vóór een nieuwe weg zou zijn.’

‘Die weg was inderdaad vlak langs of over zijn gifbelt gepland. Maar de weg gaat niet door en zijn gifbelt wordt opgeruimd. Gelukkig dat ook hij het veld ruimt. Samen met de ontwikkeling van de natuurlijke waterzuivering in het gebied op de voormalige sportvelden van DESM is Weert zuid-oost eindelijk bevrijd van alle plannen van natuurbarbaren. Behoud van een rustig, boeren gebied in Weert waar ik voor een belangrijk deel opgegroeid ben ’ aldus Jeroen Goubet.