‘Tijd om een andere koers te varen, op naar een Nationaal Zorgfonds!’

4 juli 2016

‘Tijd om een andere koers te varen, op naar een Nationaal Zorgfonds!’

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

Onlangs is er een initiatief ontstaan om in Nederland een Nationaal Zorgfonds op te richten. Al ruim 52.000 mensen in ons land ondertekenden dit initiatief dat door de SP van harte gesteund wordt. Tijdens de jaarlijkse Weerter braderie werden er afgelopen vrijdag honderden folders en flyers uitgedeeld om nog meer steun voor het initiatief te verzamelen. Ook de wethouders Sterk en Gabriëls waren aanwezig.

Met de drastische veranderingen binnen de zorg is een totaal verkeerde weg ingeslagen.

Binnen 20 jaar ging de zeggenschap over de zorg van het publiek en de zorgverleners naar de commerciële verzekeraars. Met het gevolg dat de machtige verzekeraars nu meer en meer bepalen wie welke zorg krijgt. Het is een meedogenloze ‘vechtmarkt’ geworden waarbij winst een efficiency een hogere prioriteit hebben gekregen dan de mensen die de zorg hard nodig hebben.

‘U en ik krijgen de boete van ziek zijn, een opgepompte eigen risico van maar liefst 385 euro! Volgens mij kies je er niet zelf voor om ziek te zijn. Het is dan ook oneerlijk om mensen op deze manier te beboeten. En dat terwijl er abnormaal hoge bonussen worden uitgekeerd en er een royale 500 miljoen euro over de balk wordt gesmeten voor reclame campagnes. In de stad vraag ik regelmatig aan mensen wat men over de zorgverzekeraars in Nederland denkt. Er zijn zelfs mensen die zo boos zijn, dat ze er niet over willen praten! Een zorg met commerciële belangen is geen goede zorg. De zorg hoort ten dienste te zijn van de bevolking en zorgverleners zonder commerciële belangen. Weg met de marktwerking, winstuitkeringen en de bureaucratie. Wij zijn aan zet!’ Aldus SP-bestuurslid Ibrahim Doslu die er ook bij was.

Niet alleen de SP en 80% van de mensen vinden het tijd voor een verandering. Steeds meer artsen, vakbewegingen en zorgmedewerkers sluiten zich aan bij het pleidooi voor een Nationaal Zorgfonds. Ook in de gemeente Weert.

Foto: onbekend / nationaalzorgfonds.nl

De beweging is de afgelopen tijd al flink gegroeid. Landelijk steunen al ruim 52.000 mensen het Nationaal Zorgfonds. Dat aantal is natuurlijk nog niet voldoende. In Weert kunt u ons elke zaterdag vinden op de weekmarkt. Ook zullen we binnenkort huis aan huis langsgaan om steun te verzamelen, want alleen met uw steun kunnen we er komen!

Op naar een nationaal zorgfonds!

Meer informatie op www.nationaalzorgfonds.nl