Op naar een Nationaal Zorgfonds!

7 juni 2016

Op naar een Nationaal Zorgfonds!

Foto: onbekend / nationaalzorgfonds.nl

Afgelopen zaterdag was de SP wederom te vinden op de Weerter weekmarkt. Ditmaal om een nieuwe campagne in te luiden. De SP maakt namelijk deel uit van een breder wordend front dat een Nationaal Zorgfonds wil zonder eigen risico.

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders het ermee eens is: een basispakket voor iedereen voor een vast bedrag zonder eigen risico. In dit basispakket is geen ruimte voor marktwerking.

SP bestuurslid Ibrahim Doslu. ‘In plaats van dat de zorg goedkoper is geworden door marktwerking reizen de prijzen de pan uit. De machtige zorgverzekeraars hebben alle touwtjes in handen. Met als gevolg dat er miljoenen worden uitgekeerd aan bestuurders, miljoenen worden besteed aan reclamespotjes terwijl het basispakket verder wordt uitgekleed en het eigen risico blijft stijgen. Na tien jaar is het genoeg, het is dus tijd voor actie!

Niet alleen de SP en 80% van de mensen vinden het tijd voor verandering. Steeds meer artsen, vakbewegingen, andere zorgmedewerkers en noem maar op sluiten zich aan bij het pleidooi voor een Nationaal Zorgfonds. Ook in Weert.

In de politieke hoek is er echter nog een wereld te winnen. Doslu; ‘omdat het kabinet de prioriteiten op andere posten heeft gelegd en de zorg heeft laten verwaarlozen, is de zorg duurder en de kwaliteit van de zorg verslechterd. Het doel van dit kabinet was om van de verzorgingsstaat een participatiemaatschappij te maken, waarbij de overheid minder geld uitgeeft en waar burgers meer het initiatief in eigen handen nemen. Het resultaat is dat de kwaliteit van leven voor veel mensen achteruit gaan, met name diegenen die het niet zo breed hebben.

Foto: onbekend / nationaalzorgfonds.nl

De SP hoopt dat de beweging in de komende maanden daarom nog flink aan kracht gaat toenemen. ‘Door het hele land trekken we met teams ten strijde om campagne te voeren voor het Nationaal Zorgfonds. In Weert zullen we binnenkort ook huis aan huis langsgaan om steun te verzamelen, ‘ zo besluit Doslu.