Geld voor het mes in onnodige regeltjes zorg

22 juni 2016

Geld voor het mes in onnodige regeltjes zorg

De gemeente Weert maakt de laatste jaren echt werk van het afschaffen van onnodige regeltjes én het aanbieden van goede zorg. Dat blijkt eens te meer uit het belonen van vijf zogenaamde 'doorbraakprojecten' in de zorg met in totaal honderdduizend euro in 2017 en 2018. De SP is blij met dit besluit omdat het een uitdrukkelijke wens was toen de partij in 2014 ging besturen.

De doorbraakprojecten moeten ervoor gaan zorgen dat de zorg beter wordt en dichter bij de mensen komt. Mensen die dagelijks in de zorg werken hebben de beste ideeën en kijken door regeltjes en budgetten heen. De nadruk ligt overigens niet alleen op zorg, ook op werk en alle andere taken die vanuit de landelijke overheid in de laatste jaren naar de gemeente zijn gegaan.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; 'Wethouder Sterk beloont deze frisse blikken. Er zijn maar liefst zesentwintig voorstellen binnen gekomen en een uitgebreid panel heeft er vijf geselecteerd. Die worden met geld beloond om ze uit te kunnen voeren. De mensen vinden het leuk, de betrokken instellingen vinden het leuk, doen!'

Mogelijk kan er door het uitvoeren van de ideeën ook geld bespaard worden maar dat is niet meteen het doel.

Wat de SP betreft is dit pas het begin. De gemeente die ideeën van de mensen beloont en geld geeft om ze uit te voeren in plaats van plannetjes vanuit het stadhuis.