h

Brief taaleis past niet bij gewenste dienstverlening aan inwoners

9 juni 2016

Brief taaleis past niet bij gewenste dienstverlening aan inwoners

De brief die de sociale dienst van Weert aan 450 uitkeringsgerechtigden heeft gestuurd over de taaleis laat te wensen over. Dat constateert de SP op basis van de brief. De partij vraagt eveneens of de gevraagde gegevens niet al bekend zijn bij de gemeente. ‘Haalt de sociale dienst zich niet onnodig werk op haar hals en kost het inwoners niet overbodige inspanning?’ zo willen de socialisten weten.

“De SP is verbaasd dat deze brief op deze manier aan uitkeringsgerechtigden is verzonden en de bewijslast eenzijdig bij de mensen neerlegt,” zegt SP-raadslid Bert Peterse. “Op 3 juni is de brief verzonden aan een selectie van uitkeringsgerechtigden in Weert. Hierbij verzoekt de sociale dienst voor 18 juni aan te tonen dat men op voldoende niveau Nederlands kan lezen, spreken en schrijven. Binnen twee weken moeten mensen hun diploma’s en getuigschriften laten zien, terwijl de gemeente al veel langer weet dat de wet vanaf 1 juli van kracht wordt. Bovendien beschikt de gemeente waarschijnlijk al in veel gevallen over deze informatie. Dus waarom dit circus? Is dit de manier waarop de gemeente diensten verleent aan onze inwoners? Dat lijkt me toch niet?"

Bovendien stelt Peterse dat uitkeringsgerechtigden die bezig zijn met inburgeren of de inburgering succesvol hebben afgerond,  al voldoen al aan de taaleis. Verder mag verondersteld worden dat iemand die heel zijn leven in Nederland woont hier ook basisonderwijs heeft gevolgd. De SP wil van het college weten op grond van welke criteria de 450 uitkeringsgerechtigden zijn geselecteerd. En had het aanbod niet op een andere manier gedaan kunnen worden? 

U bent hier