SP organiseert Het Grote Weerter Referendum Debat

27 maart 2016

SP organiseert Het Grote Weerter Referendum Debat

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Over anderhalve week mag Nederland naar de stembus om vóór of tegen het samenwerkingsverdrag tussen de EU en Oekraïne te stemmen. Om te helpen met kiezen organiseert de SP Weert op vrijdag 1 april aanstaande een debat met vóór en tegenstanders waaronder SP-Eerste Kamerfractievoorzitter Tiny Kox.

De SP voert campagne tegen het zogenoemde associatieverdrag. Maar dat wil niet zeggen dat de keuze niet ingewikkeld is. De SP organiseert daarom in de concertzaal van het RICK aan de Beekstraat ‘Het Grote Weerter Referendum Debat’, een vrij toegankelijke discussie tussen een prominente vóór en tegenstander.

Foto: SP / www.sp.nl
Namens het NEE-kamp zal SP senator Tiny Kox het debat voeren. Kox (1953) is sinds 2003 fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer. Tevens is hij lid van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa. In die hoedanigheid bezocht hij de Oekraïne meerdere malen. In januari 2015 sprak hij onder andere met de Oekraïense president Poroshenko.

Vanwege een afmelding is de tegenstander van Kox uit het JA-kamp nog niet bekend. De organiserende SP Weert hoopt daarover zo snel mogelijk uitsluitsel te kunnen geven. Weerter SP fractievoozitter Jeroen Goubet; ‘Ik heb er vertrouwen in dat wij in komende week een stevige voorstander van het verdrag kunnen presenteren die meedoet aan het debat. Ons doel is tenslotte om er een eerlijk, evenwichtig debat van te maken waarin het JA-kamp en het NEE-kamp beiden aan bod komen. Wij willen mensen helpen met het maken van hun keuze op 6 april.’

Kox en zijn tegenstander zullen aan de hand van vier stellingen met elkaar in discussie gaan. Beiden kunnen bij iedere stelling eerst kort uitleggen waarom ze het met de stelling eens zijn of niet en gaan vervolgens met elkaar in discussie. Aan het eind van ieder blok is er ruimte voor vragen vanuit de zaal.

Het debat vindt zoals gezegd plaats op vrijdag 1 april aanstaande in de concertzaal van het RICK, Beekstraat 27 in Weert. De deuren zijn open vanaf 19:45 uur, het programma begint om 20:15 uur en duurt uiterlijk tot 22:15 uur. Nad

erhand kan er nog nagepraat en iets gedronken worden in de foyer.

Goubet; ‘We hopen op een flinke opkomst, in de zaal is ruimte voor 140 mensen dus vol is vol. In de afgelopen weken hebben we op straat in Weert veel mensen gesproken die nog niet weten wat ze zullen stemmen, of ze überhaupt gaan stemmen. Wij hopen er met Het Grote Weerter Referendum Debat dan ook vooral voor te zorgen dat de mensen die twijfelen gáán stemmen. Er valt iets te kiezen op 6 april!’