D66, SP en PvdA over bijstandsplan gemeente: is een andere richting niet mogelijk?

30 oktober 2015

De gemeente Weert wil 'flink het mes zetten' in het bedrag dat ze jaarlijks kwijt is aan het uitkeren van bijstand. De kosten moeten van bijna 13,5 miljoen naar ruim 11.5 miljoen. De gemeente wil meer controle, strengere regels, ‘controle aan de voorkant’, enzovoorts. Maar D66, SP en PvdA vragen zich af of er geen alternatief mogelijk is.

D66 organiseerde onlangs een discussieavond over het begrip basisinkomen. Hierbij kwamen ook ideeën voor minder regeltjes in onder andere de bijstand langs.

D66 commissielid Tim Nijs. 'Het lijkt erop dat Weert met haar plan tegen een landelijke trend in gaat. In al meer dan vijftig Nederlandse gemeenten worden plannen ontwikkeld om regels juist meer los te laten.'

'In Wageningen bijvoorbeeld wordt binnenkort een vertrouwensexperiment in de bijstand gestart. Mensen die langdurig in de bijstand zitten krijgen een vast bedrag per maand waar ook allerlei toeslagen in verwerkt zitten. Ze hoeven vervolgens niets te verantwoorden en worden ook niet gekort als ze ernaastwillen gaan werken.'

De SP, D66 en PvdA willen in Weert het initiatief nemen om anders tegen de zaak aan te gaan kijken. Ze gaan aan de agendacommissie voorstellen om in de informatiebijeenkomst Inwoners van 1 december aanstaande het Wageningse raadslid Mark Giebels (D66)een presentatie aan de Weerter raad te laten geven over het vertrouwensexperiment in zijn stad.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘Weert wil snijden in de kosten. Dan lijkt het ons interessanter om na te denken over het afschaffen van het controleapparaat in plaats van nog meer regeltjes en het korten op mensen.'

'Door geen voorwaarden te stellen krijgen mensen meer vrijheid zonder dat het de gemeente extra geld kost en we lossen mogelijk de ‘armoedeval’ op. Mensen worden nu gekort op hun bijstand als ze een baan vinden waardoor werken niet loont. Resultaten elders laten zien dat binnen één jaar 25% van de mensen die langdurig in de bijstand zit een baan vindt’.

PvdA fractievoorzitter Fanida Kadra tot slot. 'Wij zijn van mening dat met een basisinkomen mensen, waarvoor het vinden van een baan een illusie is, weer een gevoel van eigenwaarde krijgen en zich weer zinvol kunnen bezighouden met activiteiten zoals vrijwilligerswerk en hierdoor weer aantrekkelijk worden voor werkgevers.'

'Dat vinden wij beter dan zoals nu de praktijk is waarin mensen bezig zijn met het invullen van formuliertjes en bureaucratische rompslomp ter verantwoording'

Weert kent een kleine duizend bijstandsgerechtigden waarvan iets minder dan de helft langsurig, méér dan drie jaar, een bijstandsuitkering krijgt.