SP Weert: aandacht voor opbouw landelijke partij en uitstraling

30 september 2015

SP Weert: aandacht voor opbouw landelijke partij en uitstraling

Een tiental Weerter SP’ers besprak vorige week de voorbereidingen op het 21e partijcongres in november. Tijdens dat landelijke congres wordt de koers voor de komende jaren uitgezet om de SP nog groter en sterker te maken. Ook vinden er verkiezingen plaats voor een nieuw partijbestuur. Vooral de vraag wie de opvolger van Jan Marijnissen (partijvoorzitter) wordt, trekt de aandacht.

De SP is een partij waarin de leden de baas zijn. In voorbereiding op het congres wordt daarom in alle SP-afdelingen gesproken over een congresstuk om dat aan de hand van op- en aanmerkingen verder te verbeteren. Dat stuk gaat over de toekomst van de partij.

Het doel dat de SP zichzelf stelt is niet mals. In 2020 wil de partij de grootste van Nederland zijn, in ledenaantal en als het even kan ook in verkiezingsuitslagen.

De afdeling Weert wil om dat doel te bereiken vooral aandacht voor het nog verder verbeteren van de partijorganisatie. De SP bestuurt sinds het afgelopen jaar in bijna vijftig gemeenten en zes provincies mee.

Weerter SP-Wethouder Paul Sterk. ‘Het aantal SP-bestuurders is flink gegroeid. Alleen al in Limburg bijvoorbeeld bestuurden we tot vorig jaar in één, nu in vijf gemeenten en de provincie. En hoewel de contacten prima zijn is er wat ons betreft behoefte aan nog betere organisatie. Het is zonde als goede ideeën niet snel en gemakkelijk binnen de partij gedeeld kunnen worden’

Nog meer scholing en cursussen voor leden en nog meer partijafdelingen passen daar wat de SP-Weert betreft ook bij.

En de Weerter SP wil meer aandacht voor de uitstraling. Bestuurslid en commissielid Nico van den Bent ‘,We hebben als SP mooi promotiemateriaal en drukwerk. Maar de uitstraling van de mensen die de buurt in- en de markt opgaan is ook belangrijk. Ze vormen de ruggegraat van de partij en mogen ook goed materiaal verwachten zoals bijvoorbeeld kleding. ’s Winters een mooie rode jas en ’s zomers allemaal dezelfde t-shirts. Zo vergroot je de herkenbaarheid en sta je er netjes op’.

Het SP-congres zal plaatsvinden op 28 november aanstaande. Tijdens de ledenvergadering werden ook de afgevaardigden vanuit Weert naar dat congres gekozen. Omdat er geen plaats is voor alle bijna 43.000 SP-leden mogen afdelingen per 50 leden één afgevaardigde sturen. Vanuit Weert zijn dat vijf personen plus twee gasten.

Na de vergadering werd er nog even nageborreld in café zaal Dennenoord. ‘Want terwijl bij de manege ernaast de paarden voor drie ton onder de hamer gingen bespraken wij met een pilsje in de hand de zorgen van gewone mensen,‘ aldus een filosofische Nico van den Bent.