Medegebruik van Hornekazerne trekt internationale aandacht

16 september 2015

Medegebruik van Hornekazerne trekt internationale aandacht

Los van de gevoelige discussie gebeurt er toch ook iets unieks in Weert met de komst van het vluchtelingenopvangcentrum. Gebruik van de Van Hornekazerne voor de helft voor de opvang van asielzoekers en voor de andere helft door verenigingen en initiatieven uit Weert heeft naast nationale ook al Duitse interesse gewekt.

Het plan voor mogelijk medegebruik van de kazerne is na het vertrek van de laatste soldaten in december vorig jaar door wethouder Paul Sterk (SP) naar voren geschoven. Weert heeft de nek uitgestoken door het plan ook na het verzoek tot het vestigen van een vluchtelingenopvangcentrum twee weken geleden (in tegenstelling tot de berichten ‘het is al beklonken’, het officiële verzoek van het COA is op 2 september gekomen) overeind te houden.

‘Weert wil hiermee laten zien dat we een bijdrage willen leveren aan het oplossen van het vluchtelingenprobleem  én de integratie willen bevorderen’, aldus Paul Sterk.

Afgelopen weekend trok dat al nationale aandacht. De Telegraaf schreef er bijvoorbeeld over. De reacties van de media waren verrast positief. Gisteren werd burgemeester Heijmans zelfs geinterviewd door een ploeg van de Duitse televisie.

Wethouder Paul Sterk: ‘Het idee van medegebruik bij AZC Weert is nu ook internationaal opgepikt. Hiervoor kwam een tv team van WDR uit Duitsland speciaal naar Weert. Het concept van medegebruik kennen ze in Duitsland niet en ook daar hebben ze natuurlijk een overvloed aan asielzoekers.’

De SP hoopt dat het medegebruik  ook daadwerkelijk snel van de grond gaat komen. Er lopen zoals bekend gesprekken met stichting Scarabee,  maar de SP weet ook dat bijvoorbeeld enkele sportclubs uit Weert in gesprek willen of zijn met het COA en de gemeente voor gebruik van accomodaties op het kazerneterrein. Ook het grote parkeerterrein op de kazerne kan voor het publiek worden opgesteld. Dat is bijvoorbeeld van belang wanneer er in het aangrenzende openluchttheater De Lichtenberg weer voorstellingen worden gegeven.