Weert voornemens ouderbijdrage jeugdzorg op te schorten

30 april 2015

Weert voornemens ouderbijdrage jeugdzorg op te schorten

Op initiatief van de SP sprak de gemeenteraad van Weert over de ouderbijdrage in de jeugdzorg. De SP diende een voorstel in de ouderbijdrage op te schorten en vroeg inzicht in de situatie. Verantwoordelijk wethouder Paul Sterk vroeg de raad de tijd om een en ander uit te zoeken wat de consequenties  zouden zijn. Voor de SP-fractie een verstandig besluit.

Bert Peterse“In heel het land schorten gemeenten het innen van de ouderbijdrage op,” aldus SP-raadslid Bert Peterse. “In de Jeugdwet is geregeld dat voor jeugdhulp met verblijf een ouderbijdrage is verschuldigd. Als een kind buiten het eigen gezin wordt verzorgd en opgevoed, is er een ouderbijdrage wordt geheven, te denken aan kinderen die bijvoorbeeld in een pleeggezin verblijven of  in een GGZ-instelling. Daarnaast zijn er ook voor andere vormen van jeugdhulp bijdragen verplicht. Een dergelijke bijdrage geldt niet voor kinderen met een lichamelijke aandoening die bijvoorbeeld in het ziekenhuis liggen en ook niet voor volwassenen die in een GGZ-instelling verblijven. Daarmee kan een eigen bijdrage tot het mijden van zorg kan leiden.”

De bijdrage wordt door het CAK geïnd, maar er zijn grote twijfel over de kosteneffectiviteit hiervan. Op 10 februari zijn in de Tweede Kamer drie moties over de ouderbijdrage Jeugd GGZ ingediend. In deze moties roept de Tweede Kamer het kabinet oproept om de ouderbijdrage te schrappen. Hierop is Staatsecretaris Van Rijn een onderzoek gestart naar de gevolgen en meerwaarde van ouderbijdragen in de jeugdhulp. De Staatssecretaris hoopt dit onderzoek op 1 juli af te ronden.

De SP in Weert vroeg het college daarom het innen van de eigen bijdrage op te schorten, in ieder geval tot 1 juli 2015 in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek van staatssecretaris Van Rijn.

Peterse: “Ook willen we weten wat de gevolgen hiervan voor de gemeente Weert zijn. Hoeveel ouders uit de gemeente Weert moeten een dergelijke ouderbijdrage betalen? En wat zijn de schattingen voor heel 2015? En staan de opbrengsten wel in verhouding  tot de kosten van het innen van de bijdrage?”

SP-wethouder Paul Sterk verzocht het voorstel aan te houden. Ten eerste om de gevolgen in kaart te brengen en ook breder te kijken naar alle ouderbijdragen in de jeugdzorg. En ten tweede om met de andere Midden Limburgse gemeenten te overleggen over hoe hier mee om te gaan. Weert zou het innen van de bijdrage kunnen opschorten, maar dat zou ook weer extra bureaucratie (en dus kosten) betekenen, als alleen Weert dit doet. Goede argumenten voor de SP fractie om de resultaten van het onderzoek af te wachten, om daarna een beter besluit te kunnen nemen.