Niemand buiten de boot; zorg in Weert voor volgend jaar rond

21 november 2014

Niemand buiten de boot; zorg in Weert voor volgend jaar rond

De gemeente Weert heeft samen met de zes andere gemeenten in Midden-Limburg afspraken met 43 zorgaanbieders zo goed als rond. ‘Voor inwoners betekent dit dat zij kunnen rekenen op voortzetting van de zorg en ondersteuning die zij momenteel hebben,’ aldus de gemeente. Een monsterklus is tot een goed einde gebracht.

Vanaf volgend jaar worden gemeenten verantwoordelijk voor tal van zorgtaken. Samengevat gaat de gemeente straks volledig over voor het bieden van zorg aan langdurig zieken en ouderen en de jeugdzorg.

Verantwoordelijk wethouder Paul Sterk: ‘Ik ben op een rijdende trein gesprongen, waarbij het nodige moest worden gestuurd. Er is de afgelopen maanden keihard gewerkt om alles op tijd te regelen. Het was niet gemakkelijk maar het is gelukt. We kunnen volgend jaar zorg en ondersteuning blijven bieden. Daardoor valt niemand buiten de boot. Dat is waar we het allemaal voor doen. Vanaf nu kunnen we echt gaan kijken hoe we de zorg in de verdere toekomst beter, gemakkelijker en vooral menselijker regelen.’

De afgelopen week zijn er contracten met de 43 zorgaanbieders gesloten. De gemeente gaat de zorgtaken namelijk niet zelf uitvoeren maar samen met zorgaanbieders. Die krijgen geld voor het uitvoeren van de taken. Alleen rond de jeugdzorg lopen er voor de zeven Midden-Limburgse gemeenten nog onderhandelingen, in het bijzonder met de Mutsaersstichting. Ook hier werkt Weert goed samen met andere gemeenten.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘Waar de gemeenteraad kan soebatten over enkele duizenden euro’s hoor ik wekelijks verhalen van onze wethouder die over miljoenen gaan. Dat is andere koek. Er is hard gewerkt en veel onderhandeld. Het was niet alleen taken van de landelijke overheid overnemen, iets gaan doen als gemeente waar je geen ervaring mee hebt, het was ook nog eens een enorme bezuinigingsoperatie waarbij je de zorg toch zo goed mogelijk probeert te regelen.'

De SP is tevreden. 'Ervoor zorgen dat het allemaal goed zou gaan was een belangrijke reden voor ons als SP om in het stadsbestuur te gaan.We zijn blij dat het in Weert goed gelukt is en dat mag ook wel eens gezegd worden, ’ aldus Goubet.

Per 1 januari 2015 wordt de gemeente verantwoordelijk voor de nieuwe zorgtaken.