Paul Sterk bij WeertFM over spoedeisende hulp

8 september 2014

Paul Sterk bij WeertFM over spoedeisende hulp

SP wethouder Paul Sterk was gisteren te gast bij het radioprogramma Studi0495 van lokale radiozender Weert FM. Samen met René Laenen, voorzitter van Stichting Behoud Sint Jans Gasthuis voorheen Comité Behoud Spoedeisende Hulp Weert, legde hij uit dat de sluitingsplannen van de zorgverzekeraars misschien tijdelijk van de baan zijn maar dat uitstel geen afstel betekend.

Paul Sterk en René Laenen legden in de radio-uitzending haarfijn uit dat er nog steeds een grote dreiging is voor et Weerter ziekenhuis. ‘Ze zijn aan het broeden’ aldus de wethouder. ‘Dat uit zich er temeer in dat er niemand van de koepel van zorgverzekeraars Nederland bereid was om commentaar in deze uitzending te leveren.’

Sterk: ‘Ze hebben de macht, ze hebben het geld, zij sluiten de contracten met ziekenhuizen af. Er dreigt een klassiek klassensysteem. Officieel mag je kiezen want als je betaald heb je de keuze.’ ‘Amerikaanse toestanden’ zo vult René Laenen aan. Ze (de zorgverzekeraars) hebben officieel geen winstoogmerk maar onder de streep is het kassa.

Presentator Robert Beelen gaf aan het zeer zorgelijk te vinden ‘dat er wordt onderhandeld over mijn gezondheid’. Laenen; ‘ Ja maar het gebeurt wel en dat komt door die marktwerking’.

Dat er slechts druk gezet kan worden door de mensen, de Weertenaren, de gemeente is duidelijk. René Laenen; ’Ik denk en ik hoor ook dat die 22000 handtekeningen een behoorlijke indruk hebben achtergelaten ook naar de verzekeraars toe. Die zullen een stuk voorzichtiger gaan operen. Dat de Autoriteit Consument en Markt heeft ingegrepen, dat zegt iets. Ook hopen we dat de bevolking van Weert en omstreken er zich bewust van is geworden wat er aan de hand is.

Paul Sterk is er ook verbolgen over dat de ledenraad van de grootste zorgverzekeraar in de regio, CZ, niets doet’ De macht van CZ is dusdanig dat ze zelfs hun ledenraad ik zal niet zeggen geïndoctrineerd hebben maar wel zover hebben dat ze niets doen voor al hun klanten in onze regio en daarom hun leden in de kou laten staan.’

Actie blijft dus onverminderd nodig. Het voormalige comité, nu stichting komt binnenkort met nieuwe plannen. Aanstaande dinsdag wordt de nieuwe stichting om 19.30 uur gepresenteerd in het Kwintet in Boshoven.

Beluister de uitzending: http://weertfm.nl/rtvuitzendingen/uitzendinggemist/listen.php?programid=22&item=070920141100