SP start klachtenmeldpunt waterleidingen

4 juli 2014

SP start klachtenmeldpunt waterleidingen

Het regent het laatste jaar klachten over het leidingwaternet in Weert. Verminderde waterdruk, springende leidingen, regelmatig is het raak. Vanmorgen nog in de Magdalenastraat in Groenewoud. De SP opent vanaf vandaag een klachtenmeldpunt.

SP raadslid Karin Duijsters. ‘De klachten stapelen zich op en het gaat al lang niet meer om incidenten. De waterleidingen zijn eigendom van de Waterleiding Maatschappij Limburg en niet van de gemeente. Maar ook die heeft last van de problemen’

SP bestuurslid Nico van den Bent vult aan. ‘Want geen water uit de kraan of weinig druk is namelijk niet alleen vervelend, het is gevaarlijk. Leidingwater wordt als bluswater gebruikt en wanneer er zó vaak storingen voorkomen dan heeft de brandweer ook een probleem. Bij brand wordt het onzeker of dat er snel aan voldoende bluswater gekomen kan worden. En dat gaat de gemeente weer aan want die is verantwoordelijk voor de brandweer.’

Vorig jaar werd de waterdruk door WML verlaagd omdat de kwaliteit van de verouderde leidingen achteruit gaat. Na klachten werd de druk weer verhoogd maar sindsdien springen er aan de lopende band leidingen. Een structureel probleem, maar niet helemaal duidelijk is waarom de leidingen nu allemaal springen.

‘We zijn bezig met een uitgebreide inventarisatie op meerdere fronten. We hebben we contact gehad met WML die ons het aantal storingen en de duur van de storingen heeft opgegeven. Uiteraard is er ook de berichtgeving in de media die we volgen en via onze hulpdienst klagen mensen direct bij de SP, ’aldus Duijsters. ‘Die klachten gaan we inventariseren. We willen een beeld krijgen van het probleem. Een klacht over de waterdruk of gesprongen leidingen moet iedereen natuurlijk eerst aan WML zelf melden, maar stuur de melding daarna ook naar ons.’

Het meldpunt is vanaf vandaag geopend via www.weert.sp.nl en de facebookpagina van de SP Weert. Klachten mogen ook met terugwerkende kracht gemeld worden. De SP zal na de zomer de klachten en de resultaten van haar eigen onderzoek bundelen in een rapport en dat aanbieden aan WML en de gemeente.

Naar het klachtenmeldpunt