SP tekent roze convenant

11 maart 2014

SP tekent roze convenant

Vandaag ondertekende de SP Weert samen met de andere Weerter politieke partijen behalve het CDA een overeenkomst om de positie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT-ers) in de maatschappij te verbeteren. Ook in andere grote Limburgse gemeenten werd dit convenant met belangenorganisatie COC Limburg getekend.

SP raadslid Bert Peterse, tevens nummer twee op de kandidatenlijst voor de verkiezingen, tekende namens de SP: ‘Met het ondertekenen van het convenant laten we als SP met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen zien dat we ons de komende jaren extra scherp in willen zetten voor LHBT-ers in Weert. Want voor discriminatie mag in onze stad en in onze gemeente geen plaats zijn’.

De sociale acceptatie van LHBT-ers is, ondanks alle wettelijke verworvenheden, nog helemaal niet vanzelfsprekend. Zo vindt een op de vijf middelbare scholieren nog steeds dat homo’s en lesbiennes niet welkom zijn op school en dat openlijk homoseksuele leerlingen gepest moeten worden. Homo is het meest voorkomende scheldwoord op de middelbare school. Zeven van de tien LHBT-ers krijgen te maken met discriminerend geweld (fysiek en/of verbaal). Zestig procent zal daarom niet hand in hand over straat lopen om negatieve reacties te voorkomen. De positie van roze ouderen in verzorgingshuizen is vaak eenzaam.

De reden waarom het CDA ervoor gekozen heeft het convenant niet te ondertekenen werd overigens niet duidelijk. In andere gemeenten tekende de partij wel.