Wonen Limburg negeert SP en bewoners Oranjeflat over stookkosten [Update]

25 januari 2014

Wonen Limburg negeert SP en bewoners Oranjeflat over stookkosten [Update]

Een tijdje terug stuurde de SP een brief van vier kantjes, ondertekend door 65 bewoners van de Oranjeflat in Moesel, met een klacht over forse naheffingen op hun stookkosten aan Wonen Limburg. De corporatie wil de bewoners van de seniorenflat in gevallen honderden euro’s laten bijbetalen terwijl de flat enkele jaren geleden gerenoveerd, geïsoleerd en dus energiezuiniger gemaakt zou zijn.

In het afgelopen half jaar lijkt het erop dat bewoners bij Wonen Limburg tegen een muur aan blijven lopen. De uitsluitend oudere bewoners van de flat krijgen geen uitleg over de naheffingen. Vorig jaar zomer schakelden enkele bewoners de SP  in omdat Wonen Limburg maar brieven blijft sturen die soms tegenstrijdig zijn en sinds eind vorig jaar zelfs met incassoboetes dreigen.

SP raadslid Jeroen Goubet. ‘We zijn tot nu toe erg geduldig, misschien wel te geduldig geweest. Niet alleen de laatste twee weken, maar eigenlijk het afgelopen half jaar. We zijn als SP bewust op de achtergrond gebleven omdat we van Wonen Limburg , toen nog Wonen Weert, eerder het verwijt hebben gekregen dat we  over de rug van hun oudere huurders in de Oranjeflat de publiciteit zouden zoeken. Ze hebben nu de kans gehad om eerst zonder ons, later duidelijk met ons erbij maar op de achtergrond, dit netjes op te lossen met de bewoners. Er gebeurt niks. Vijfenzestig ,bijna alle flatbewoners, hebben de brief ondertekend maar er komt geen reactie. Op een gegeven moment zijn wij ook klaar, daarom moeten we het nu helaas wel publiek spelen.’

De SP ging kijken in de flat en zag met eigen ogen de problemen met het verwarmingssysteem. Er zijn belangrijke aanwijzingen dat het verwarmingssysteem in de flat verouderd is en niet efficiënt werkt. Na de renovatie kregen alle bewoners metertjes op hun verwarmingen. Maar bij slecht werkende verwarmingen, die bijvoorbeeld niet goed uit te zetten zijn omdat er warm water doorheen blijft stromen, blijven de metertjes tellen. Buiten hun schuld om krijgen de bewoners een dikke rekening.

Goubet: ‘Er is bij Wonen Limburg geen luisterend oor. De bewoners  hebben geen vaste contactpersoon, krijgen altijd iemand anders aan de lijn, krijgen steeds ‘nee’ of ‘daar kan ik niks aan doen’ te horen en zijn ten einde raad. De stookkosten zijn trouwens maar één ding. Ze voelen zich ook onveilig in de flat omdat de toegang in het trappenhuis en op de galerijen gemakkelijker is geworden en ze zijn boos over de nieuwbouwflat die pal tegen de Oranjeflat aan is gebouwd. Op al deze punten is er geen begrip. Vanuit Wonen Limburg lijkt een oplossing ver weg.

In de gemeenteraad pleitte de SP vorig jaar al voor meer contact tussen de raad en Wonen Limburg. Er zouden volgens de wethouder afspraken voor overleg gemaakt worden. Ook daarop blijft het wachten…

Update: Naar aanleiding van de berichtgeving over de Oranjeflat in diverse media hebben zich inmiddels ook bewoners uit de Dr. Kuijpersflat zich bij de SP gemeld. De Dr. Kuijpersflat langs de Roermondseweg in de wijk Groenewoud is qua bouw bijna identiek aan de Oranjeflat en hier spelen blijkbaar precies dezelfde problemen. Ook de Dr. Kuijpersflat is onlangs opgeknapt. Vanzelfsprekend zal de SP zich vanaf nu ook voor deze 85 bewoners inzetten om een oplossing voor hun probleem te bereiken.