SP gaat geen lijstverbinding aan met PvdA en GroenLinks

4 januari 2014

SP gaat geen lijstverbinding aan met PvdA en GroenLinks

De SP is niet ingegaan op verzoeken van de PvdA en Groenlinks om een lijstverbinding aan te gaan in Weert voor de raadsverkiezingen in maart. De SP zet in op een zo groot mogelijke SP op eigen kracht. Lijstverbindingen zijn een technische manier om bij verkiezingen meer zetels voor een ‘blok’ binnen te halen maar kunnen ook onterecht uitgelegd worden alsof partijen het helemaal met elkaar eens zijn of vooraf al een blok vormen.

De ledenvergadering van de Weerter SP besloot daarom vorig jaar al om geen lijstverbindingen met andere partijen aan te gaan. Het bestuur heeft dit besluit richting PvdA en GroenLinks bekrachtigd.

SP fractievoorzitter en lijsttrekker Jeroen Goubet: `We willen geen verwarring. Het gaat erom dat de SP in Weert zo groot mogelijk wordt. We hebben in de afgelopen jaren heel fijn met de PvdA in de raad samen kunnen werken en dat willen we ook absoluut blijven doen. Wat wel pijn doet zijn de besluiten van die partij landelijk en het signaal dat we daarom met een lijstverbinding zouden afgeven. En omdat Groenlinks nog niet in de Weerter gemeenteraad vertegenwoordigd is kunnen we ook moeilijk beoordelen of hun koers genoeg lijkt op die van ons. Voordat we blokken gaan vormen moet daarom eerst de Weertenaar spreken op 19 maart. Nogmaals geen verwarring. Wij willen met iedereen samenwerken, ook met anderen die misschien niet voor de hand liggen.`

Daarbij vindt de SP dat partijen lokaal vooral op eigen kracht hun zetels en in het geval van Groenlinks hun entree in de raad moeten behalen. ‘Dat hebben wij in 2002 na eerdere pogingen ook met veel moeite en inzet gedaan’ aldus Goubet.

De SP gaat voor een zo groot mogelijke SP om dingen echt te kunnen veranderen in Weert. In die samenwerking zijn PvdA en GroenLinks net als anderen na de verkiezingen meer dan welkom.