Steun voor SP voorstellen over armoede in kaart en woningbouw

31 mei 2013

Steun voor SP voorstellen over armoede in kaart en woningbouw

De gemeenteraad van WeertDe SP heeft gisteren goede zaken gedaan tijdens de behandeling van de voorjaarsnota. Gedurende de vergadering ontstond er steun vanuit andere partijen voor de twee belangrijkste voorstellen (moties) die de SP indiende.

De voorjaarsnota is het moment waarop de begroting voor het komende jaar in de steigers wordt gezet. Die begroting zal uiteindelijk in het najaar vastgesteld worden. Alle partijen geven hun mening over de plannen, beschouwingen genaamd. Tijdens de beschouwingen worden er extra voorstellen (moties) en wijzigingsvoorstellen (amendementen) ingediend. Zo proberen partijen de voorjaarsnota bij te sturen.

Twee belangrijke speerpunten waar de SP tijdens haar beschouwingen op inzette waren het in kaart brengen van armoede in Weert en de vorming van een woningbouwpact.

De SP riep het college op om met een voorstel te komen hoe armoede in Weert volledig in beeld gebracht kan worden. En ook om daarna ontwikkelingen in de gaten te gaan houden na te gaan of beleid van de gemeente daarop aangepast moet worden.

In het voorgestelde woningbouwpact bepleit de SP een samenwerking tussen de gemeente, verhuurders, bouwondernemingen, projectontwikkelaars en de provincie om de bouw van nieuwe woningen en het opknappen van bestaande woningen uit het slop te trekken. Er moet gekeken worden of door samenwerking en creatieve oplossingen de geldproblemen in de bouw, zowel voor bouwers, ontwikkelaasr, huurders, verhuurders en kopers opgelost kunnen worden.
Beide voorstellen werden in eerste instantie afgewezen door het college van B&W. Na verdere uitleg door de SP en na discussie werden de voorstellen toch door een meerderheid in de raad ondersteund. Dat betekldn dat het college ze nu uit moet gaan voeren.

Een amendement over geld en aandacht beschikbaar houden voor ontwikkelingen rond het spoor zoals de IJzeren Rijn kon zelfs op steun van de gehele raad rekenen. Ook draaide een kleine meerderheid van de raad op initiatief van de SP het voor de komende jaren schrappen van de plannen voor een tweede stationstunnel terug.

De SP was erg tevreden en kon daarom ook instemmen met de voorjaarsnota als geheel.

Algemene beschouwingen SP op de voorjaarsnota