Weer miscommunicatie met wijkraad, gemeente leert niets uit het verleden

16 september 2012

Weer miscommunicatie met wijkraad, gemeente leert niets uit het verleden

Vrouwenhof slecht ontslotenOnlangs sloot de gemeente een belangrijke ontsluitingsweg richting de Weerter nieuwbouwwijk Vrouwenhof af. Dit tot verbazing van buurtbewoners die een petitie zijn gestart om de weg weer open te krijgen. Want hoewel de weg eigenlijk alleen voor bouwverkeer bestemd is, staat in alle plannen voor de nieuwbouwwijk de weg uiteindelijk als definitief ingetekend.

De SP snapt dat bewoners niet blij zijn met de afsluiting.

Veel verkeer naar Vrouwenhof rijdt nu door de bestaande wijk Leuken wat tot flink drukkere straten leidt. Vrouwenhof is een forse wijk. De buurtvereniging Vrouwenhof is daarom samen met de wijkraad Leuken een petitie gestart die ruim 150 handtekeningen voor de burgemeester opleverde. De SP zal in de eerstvolgende commissievergadering Ruimtelijke Ordening vragen stellen over de afsluiting.

Maar er speelt een kwalijkere zaak mee. Volgens de gemeente is de wijkraad geïnformeerd over de afsluiting, het is zelfs in overleg gebeurt. De gemeente heeft dit zo ook duidelijk gemaakt richting de pers. De wijkraad zelf stelt echter dat ze helemaal niet geïnformeerd is, er geen overleg is geweest, en er zeker niet achter staat.

SP raadslid Jeroen Goubet: ‘Waar de waarheid ligt vind ik niet eens het belangrijkste. Het gaat in ieder geval weer mis in de communicatie tussen wijkraad en gemeente. De gemeente is de overheid die het dichtst bij de mensen staat en wijkraden zijn een belangrijke schakel tussen die overheid en de mensen. Die lijntjes moeten kort zijn, van dit soort miscommunicatie kan echt niet. Wijkraden schofferen, mensen die het allemaal vrijwillig doen, dat kan niet. Al helemaal niet omdat het in het verleden al zo vaak is misgegaan en je zou verwachten dat men daarnvan geleerd heeft'.

De SP zal tijdens de vergadering ook vragen wat er is misgegaan in de communicatie.

Afgesloten ontsluitingsweg bij Vrouwenhof
Afgesloten ontsluitingsweg bij Vrouwenhof. Uitnodigende reclameborden leiden naar een dichte weg.

Communicatie, de achilleshiel van het college: opeenstapeling van blunders