Uitslag Weert levert geen verrassingen op

13 september 2012

Uitslag Weert levert geen verrassingen op

Gemeenteraadsverkiezingen 2010De verkiezingsuitslag in Weert heeft niet voor verrassingen gezorgd. Dat wil zeggen dat de uitslag redelijk in lijn is met de landelijke uitslag. Voor de SP was er een magere winst te noteren, de partij steeg van 13% van de stemmen in 2010 naar 13,4% van de stemmen nu. Terwijl er landelijk juist een klein beetje achteruitgang was.

In Weert werd net als in 2010 de VVD met Frans Weekers ruim de grootste, nu met 29,3% bijna een derde van de stemmen. Dat is 7% meer dan in 2010. Winst uiteraard ook voor de PvdA, van 14,7% naar 22,2%, maar in vergelijking met de landelijke uitslag blijft de partij iets meer achter bij de VVD.

Fors verlies was er voor de PVV die van 23,1% naar 15,4% ging maar daarmee uiteindelijk wel de derde in Weert is geworden. Ook het CDA verloor, van 14,8% naar 8,5% en Groen Links van 4,2 naar 1,4%. D66 won van 5% naar 6,4% en de nieuwe partij 50+ haalde 2,5% van de stemmen. Andere partijen kwamen er in Weert niet of nauwelijks aan te pas. De opkomst in Weert was met 72,8% iets onder het landelijk gemiddelde van 73,8%.

SP'ers volgen de uitslag van de Tweede Kamer verkiezingen 2012 in SP cafe De Beatrix

De SP bedankt alle 3692 Weertenaren die op de partij stemden. Helaas kan dat niet middels de bekende ‘stemmers bedankt’ posters, die de SP normaal de dag na de verkiezingen op de verkiezingsborden plakt, vanwege een stomme bezuiniging op de verkiezingsborden.

Weerter kandidaat SP Kamerlid Bert Peterse, die 170 in Weert voorkeursstemmen kreeg, sprak In SP café de Beatrix zo’n 20 SP’ers kort toe. De sfeer was gezellig en optimistisch. Maar uiteraard was er wel teleurstelling over het feit dat de SP weliswaar haar 15 zetels behoudt terwijl enkele weken terug de winst nog groot leek.

Met een hapje en een pilsje volgden de SP’ers in de Beatrix tot in de nacht de uitslagen via een groot scherm.

Doordat VVD en PvdA veruit de grootsten zijn geworden en tot elkaar veroordeeld lijken voor het vormen van een regering, lijkt het niet waarschijnlijk dat de SP daardoor in eerste instantie aan de onderhandelingstafel zal zitten voor regeringsdeelname. Maar de Weerter SP’ers beseften maar al te goed dat de strijd voor een socialer Nederland met een nieuw VVD-kabinet mischien wel hard nodig zal zijn, ook in Weert.