Begroting: geen garanties sociaal beleid, VVD belastingkampioen

11 november 2011

Begroting: geen garanties sociaal beleid, VVD belastingkampioen

De SP heeft tegen de begroting van de gemeente Weert gestemd. Tijdens de behandeling maakten de coalitiepartijen met allerlei alternatieven de begrotingsbehandeling tot een gegoochel met cijfers. Het ontbreken van toezeggingen op sociaal terrein leidde tot de tegenstem van de SP.

SP-fractievoorzitter Paul Lempens: “De lijn van de SP is eerlijk delen. In crisistijd en onzekerheid kiezen we voor de zekerheid van hen die dit het hardste nodig hebben. Dat is onze meetlat voor de begroting. Dat betekent ook dat we reserves gaan inzetten als sociaal beleid er aan dreigt te gaan.”

Het laatste nieuws uit Den Haag zorgde er voor dat de begroting van een wankel evenwicht 450.000 euro in de min schoot. Lempens: “Het college stelde daarom voor om de OZB 3,5% te verhogen (en voor een zelfde bedrag de rioolheffing te verlagen) en minder geld voor nieuw beleid vrij te maken. Hoewel het een boekhoudkundig truckje is om een sluitende begroting te krijgen, staan we achter het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.”

Bij de behandeling van de begroting legden de coalitiepartijen VVD, CDA en Weert Lokaal een dichtgetimmerd pakket van alternatieven op tafel. Lempens: “De rol van de VVD is opvallend. Voor de verkiezingen was lastenverhoging het laatste middel om de begroting sluitend te krijgen, nu gaat de partij er zomaar mee akkoord. De coalitie verhoogt de parkeertarieven, verhoogt de OZB met 1,5% en noemt dat dan indexeren. Na eerder al de BIZ in te voeren als ondernemersbelasting maakt dat de VVD belastingkampioen van Weert.”

Lempens vervolgt: “Als SP hebben we voorgesteld reserves in te zetten voor sociaal beleid. Die spaarpotjes zijn aangelegd voor zware tijden en als SP vinden we dat we Weert sociaal moeten houden, juist in crisistijd. Ook het reserveren van geld voor de regionale ontwikkeling (21 euro per inwoner) kunnen we beter niet doen zolang er geen concrete resultaten komen en luchtkastelen in stand worden gehouden. Ook wilden we voorkomen dat de gemeente mensen met een uitkering aan het werk zet en dan minder dan het minimumloon betaald.”

Lempens sloot zijn pleidooi af met een oproep voor het behoud van de WSW: “De gemeente heeft zich druk gemaakt om het behoud van de banen bij de KMS. Behoud de KMS in Weert, was de boodschap aan Den Haag. Er zijn nog honderden banen die in Weert op de tocht staan. Banen van mensen die minder perspectief hebben op een nieuwe baan. Mensen met een beperking. Mensen die werken in de sociale werkvoorziening. Mensen die in de toekomst voor minder dan het minimumloon moeten gaan werken. De SP zegt: Behoud de Wsw. Met ons. In Weert.”

Hierop deelde de partij werkhandschoenen uit en vroeg de andere partijen samen met de SP de handschoen op te pakken en zich aan te sluiten bij de Keten van Solidariteit. Alleen drie PvdA-raadsleden namen de handschoen op.

Raad Weert tegen lagere lasten 2/3 huishoudens