Raad wil geen premiersnorm in thuiszorg

23 september 2011

Raad wil geen premiersnorm in thuiszorg

Grijp de GraaiersDe gemeenteraad van Weert wil geen premiersnorm in de thuiszorg. De SP-fractie deed dit voorstel, maar kreeg alleen steun van PvdA en twee VVD-leden. De partij stelde voor om bij een volgende aanbesteding van de thuiszorg op te nemen dat binnen de organisatie niemand meer verdiend dan de premier. Aanleiding voor dit voorstel is dat 2 leden van de raad van bestuur van de Zorggroep Noord en Midden Limburg meer dan de premier verdienen.

Bert PeterseSP-raadslid Bert Peterse: “De toenmalige voorzitter van de Raad van Bestuur van de Zorggroep Noord en Midden Limburg kreeg in 2010 333.783 euro. Dit is inclusief bonus en pensioenbijdrage. Het andere lid van de Raad van bestuur, de heer Rijnders, verdiende in 2010 220.032 euro, inclusief bonus verdiende hij zelfs 275.366 euro. Hierop hebben we het college gevraagd alles in het werk te stellen de bedragen boven de premiersnorm terug te vorderen en bij een volgende aanbesteding dit als uitgangspunt op te nemen. Het college van VVD, CDA en Weert Lokaal wil hier niet aan.”

Peterse diende een motie in om de gemeenteraad te vragen dit alsnog af te dwingen. Buiten de SP steunde alleen de PvdA en twee VVD-leden het voorstel. Peterse: “De andere partijen vinden het prima dat er gegraaid wordt in de publieke sector en een kans er wat aan te doen laten ze liggen. Dit is jammer.”

Argument van het college was dat een premiersnorm niet zou kunnen en zich met de bedrijfsvoering van instellingen bemoeid. Peterse is het daar niet mee eens: “Ten eerste weiger ik zorg als een commerciële dienst te zien. En ten tweede zijn de Europese aanbestedingsregels er voor het creëren van een gelijk spelersveld. De gemeenteraad kan vooraf eisen stellen waaraan partijen moeten voldoen. Om de belachelijkheid van de regels te typeren: als wij als gunningcriterium eisen dat de directeur van de organisatie iedere dag met een feestmuts op moet lopen als teken hoe zeer hij waardeert dat hij deze aanbesteding heeft gewonnen, kan dat. Sterker nog, als hij dat niet doet, kunnen we de gunning zelfs intrekken. Bovendien hebben andere gemeenten de premiers-norm al als criterium opgenomen.”

De SP heeft de hoop nu op de Eerste Kamer gevestigd. Binnenkort vindt daar stemming plaats over de Kant-wetten. Hierin is opgenomen dat gemeenten de thuiszorg niet meer hoeven aan te besteden. Ook is wetgeving in de maak over de premiersnorm in de (semi-)publieke sector. Peterse: “Weert had tot deze wetten van kracht zijn voorop kunnen lopen en een duidelijk signaal kunnen afgeven. Helaas kiest een meerderheid hier nu niet voor.”

SP: pak beloningen zorgbestuurders aan - 24 augustus 2011