Gemeenteraad verwijst zuidtracé N280 definitief naar de prullenbak

8 september 2011

Gemeenteraad verwijst zuidtracé N280 definitief naar de prullenbak

N280Tijdens de commissievergadering Economisch zaken deze week spraken alle partijen in de Weerter gemeenteraad zich uit tegen het verleggen van de N280 (Roermondseweg) naar de zuidzijde van het spoor. Eerder adviseerde de provincie al de variant niet verder te onderzoeken, en ook burgemeester en wethouders van Weert gaven tijdens de vergadering aan niets in het plan te zien. De SP feliciteert iedereen die zich jarenlang tegen dit plan verzet heeft.

De vergadering was het eerste echte moment waar de gemeenteraad om haar mening werd gevraagd voordat er verder wordt gegaan met het ontwikkelen van plannen voor het opknappen van de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond. Alle partijen in de gemeenteraad gaven aan niets in het zuidtracé te zien. Het college van B&W nam dit standpunt over. En omdat ook de provincie niets in de omleiding ziet is dat het definitieve einde van het zuidtracé waarmee de Moeselpeel, het buurtschap Moesdijk en het mooie open omringende landschap gered zijn.

Over wat er dan wel moet gebeuren om met name de doorstroming en de verkeersveiligheid op de Roermondseweg tussen de A2 en de Ringbaan-Oost in Weert te verbeteren verschilden de meningen. Met name Weert Lokaal en D66 gaven aan het jammer te vinden dat dit stuk weg in de steeds definitiever wordende plannen niet vierbaans gemaakt zal worden. D66 ging zelfs een stap verder en betreurde het dat een geheel nieuwe weg pal langs de spoorlijn niet verder onderzocht wordt.

VVD, CDA, PvdA en SP zijn tevreden met de oplossingen die nu voorgesteld worden;

• Het verbeteren van de aansluiting A2 – N280 bij Kelpen door de rotondes aldaar groter te maken,
  • Het aanleggen van een parallelweg voor langzaam verkeer langs de N280,
  • De aanleg van een rotonde bij de aansluiting met de Ittervoorterweg en een uitvoegstrook bij de aansluiting met de Trumpertweg (was al besloten, aanleg start begin volgend jaar),
  • Een brug of een tunnel in plaats van de huidige spoorwegovergang,
  • Het verbeteren van de aansluiting(en) van bedrijventerrein Moesdijk op de N280 binnen de bebouwde kom van Weert.

Over het stuk N280 dat niet op Weerter grondgebied, waar de raad ook haar mening over mocht geven, ligt bleken na een lange discussie uiteindelijk weinig meningsverschillen.

Hoogstwaarschijnlijk zal de provincie besluiten om twee mogelijkheden verder te onderzoeken; het oplossen van knelpunten in de huidige weg of de aanleg van een nieuwe auto(snel)weg pal langs de bestaande N280. De partijen in de raad waren het daarmee eens. Behalve D66 dat vasthield aan de nieuwe weg langs het spoor en de SP die zich uitsprak voor het alleen opknappen van de knelpunten in de N280.

De SP is vanzelfsprekend erg tevreden met de uitkomst van de vergadering. SP raadslid Jeroen Goubet haastte zich na afloop dan ook snel naar Paul Bausch, woordvoerder van het buurtcomité Moesdijk, om hem te feliciteren.

Het einde van een jarenlange strijd, samengevat in het dossier N280 van de SP Weert