Risse geeft toe: sociaal beleid kan beter

25 mei 2010

Risse geeft toe: sociaal beleid kan beter

RisseUit een onderzoek van De Risse onder medewerkers van de sociale werkvoorziening blijkt dat het beleid bij geschillen en ziekte beter moet. De Risse stelde haar medewerkers een aantal vragen naar aanleiding van opmerkingen van de SP. De Risse heeft beloofd actie te ondernemen.

Elke twee jaar houdt De Risse, de sociale werkvoorziening in de regio Weert, een tevredenheidsonderzoek onder de medewerkers. Dit wordt uitgevoerd door een extern bureau. De SP heeft in haar contacten met de directie en ook met de wethouders regelmatig haar zorgen geuit over de rechten van werknemers bij geschillen en ziekte.
De Risse heeft daarop besloten in het onderzoek een aantal vragen van de SP mee te nemen. Inmiddels heeft de directie toegegeven dat het beleid beter moet, omdat dit ook uit het onderzoek blijkt.

Uit het onderzoek blijkt dat niet iedereen op de hoogte is van de geschillencoordinator, de vertrouwenspersoon en de weg daarnaartoe. Wat betreft het strenge ziekteverzuimbeleid heeft men acties ingezet om in ieder geval de regels beter duidelijk te maken. SP: "Wij horen namelijk nog steeds dat werkleiders op de stoel van de arts gaan zitten, en dat is, zeker bij deze doelgroep, geen goede zaak."

In de raadscommissie Maatschappelijke Zaken van dinsdag 25 mei spoorde SP-woordvoerder Paul Lempens de nieuwe wethouder Litjens aan om toe te zien op verbetering van die sociale onderdeel van het beleid. En passant vroeg Lempens om het sociaal jaarverslag weer apart van het economische jaarverslag te verstrekken. Wethouder Litjens bleek hier niet van op de hoogte en zou het ter sprake brengen in het bestuur van De Risse.

Lempens: "We hebben als raad een aantal jaren geleden naar aanleiding van de misstanden bij de Risse besloten om niet alleen over de cijfers te maken, maar ook over het sociaal beleid. Ik hoop dat dit ook in deze nieuwe periode zo blijft. Vorig jaar is namelijk besloten dat het sociaal jaarverslag weer zou verdwijnen in het economisch verslag, en dat vinden wij als SP geen goede zaak. Wij zullen als SP de directie, maar ook de nieuwe wethouder, blijven benaderen als wij horen of zien dat het sociale van de sociale werkvoorziening op de achtergrond raakt of mensen geen recht wordt gedaan. De indruk is dat het beter gaat bij de Risse, en daar willen wij als SP graag aan blijven bijdragen."

Nieuwsbericht: De Risse onderzoekt SP-vragen ziekteverzuim en klachten